Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Vezérlés csere és pár esedékes karbantartás

2022. április 30. 10:21 - Magyar Péter 87

2022.02.12

Utoljára 2021 augusztusában kapott törődést a Suzuki, mostanra pedig egészen komolyan bepirosodtak az állapotjelzők az excel táblában. A legsúlyosabb tétel a vezérműszíj rublikában szerepelt, ugyanis az előírt 5 év, vagy 90e km már 6 évnél és 81e km-nél járt. Valószínűleg sokon nem veszik komolyan, de nekem az, hogy egy ilyen fontos alkatrész időben már 20%-kal meghaladta a gyári élettartamát, nagy dolognak számít.

eb7d7731-4dbb-4985-b4cd-ba98116c632e.jpeg

A vezérlés cserén kívül kértem még a fékfolyadék, a hűtőfolyadék és az ékszíjak cseréjét, valamint egy átgumizást, de ez kicsit bonyolult, szóval erről később. A vezérést egybként már második alkalommal kell cseréltetnem, ami azt jelenti, hogy mind a 81e km-t én tettem bele a szíjba. Emiatt azt is tudom, hogy az előző alkalommal nem cserélték a vízpumpát, ami most már tutira esedékes.

Az autót szokás szerint egy Kazincbarcikai hazalátogatással egybekötve vittem a Szabó Suzuki & Mazda szervizbe. Itt már ismernek és nem lepődnek meg a fura kéréseimen, például, hogy egy 20 éves autón még mindig előírásszerűen szeretném ha le lenne cserélve a hűtőfolyadék. Szerintem nincs még egy ilyen tulaj az országban (persze remélem hogy nem így van).

A munkalapra felírattam még a szervo rendszer ellenőrzését, mivel mostanában egyre hangosodott az a morgás, amit a kormány tekergetése közben a szervo kiadott magából. A gyertyákat és a motorolaj cserét viszont direkt nem kértem, mivel ezekből megvan itthon a készlet, csak arra vár, hogy elérje a csereperiódusát. Az olajjal az is még a helyzet, hogy mivel a legutóbbi csere óta több mint két litert kellett utántölteni (ami részben a csöpögésnek, részben pedig annak köszönhető, hogy megeszi a motor), nem gondolom hogy annyira rossz állapotban van, tekintve, hogy 3,5 liter szokott belemenni az olajcserekor. :D

A szerviz egy egész napot dolgozott rajta, mivel először nem hozzávaló vezérműszíjat rendeltek be, utána meg kiderült, hogy az olajveszteség oka az egyik szokásos Swift betegség, a gyűjtáelosztó szimeringjének eresztése. Ezzel az észrevétellel napközben hívtak fel, hogy kérem-e a javítást. Természetesen kértem!

A szervo rendszerben nem találtak semmit, simán lehet, hogy a szíj volt már laza és az remegett be amikor terhelést kapott a szervo, mert az új ékszíjjakkal már nem hallani semmi furcsát.

13aa0cbf-19a9-4a82-bb53-948ef8201b6f.jpeg

A kerekekkel pedig az a helyzet, hogy a 2017-ben vásárolt Nokian négyévszakos gumik lassan cserések lesznek. Megfogadtam, hogy kopottság ide vagy oda, nem fogom megvárni míg elöregszik a gumi. A hajtott kerekeken egyébként van némi kopás, szemre 50-60% (figyelembe véve hogy nem a nulla minta, hanem a téligumis kopásjelző a mérce), ami nem indokolná a gumik eldobását. Főleg hogy a hátsó keréken inkább 80-90%-os a minta. A tervem egyébként nem is a kukába dobás, hanem az, hogy odaadom faternak a 10 éves nyári gumi helyett (amit szintén tőlem kapott 5 éve). Nyáron szerintem még mindig jobb egy 5 éves négyévszakos, mint egy 10 éves nyári gumi.

ac89d6fc-d3c3-4375-93ab-1b3cd9ca374a.jpeg

Persze nem én lennék, ha egyszerűen megrendeltem volna az új gumikat és átrakattam volna a fater felnijére. Ennél sokkal bonyolultabban oldottam meg a dolgot, mégpedig azért, mert szeretném átnézni, megtisztítani, esetleg fel is újítani az alafelniket, azt pedig úgy a legegyszerűbb, ha nincs rajta gumi. Ennek okán azt csináltam, hogy leszedettem róla a gumit, és átrakattam fater lemezfelnijére, amin a 10 éves nyári volt, ő most úgyis a téli kerekeit használja. Szóval most a kis fehér Suzuki újra a lemezfelniken fut, pont mint 2015-ben, amikor megvettem. Szerencsére az eredeti dísztárcsák is megvannak. Nem egy alufelni, de azért elég pofás így is. A hatküllős borbet felnik pedig várják Barcikán, hogy legyen időm a felújításra (vagy legalább az alapos pucolásra). Az új négyévszakos gumikat is oda tervezem rendelni, aztán ha kész a gumizás, mehetnek vissza a kocsira. Addig is legalább az első és hátsó kerekek meg vannak cserélve.

Na és akkor a szokásos költségek rész

57e43306-a508-4966-a960-78b70ba01e5e.jpeg

Nem volt olcsó, és főleg a gyújtáselősztó körüli olajfolyás megszüntetése de a váltóolaj utántöltése is meglepően sokba került. Lehet hogy nem ártana a váltóalajból is beszerezni némi tartalékot.

A következő nagyobb tétel, az új gumik beszerzése lesz. Már megvan a kiszemelt 4 évszakos abroncs. Már az előző cserénél is nagyon szemeztem a Michelin CrosClimate gumival, akkor nem volt ebben a méretben, most már van, de elég biztos, hogy nem az lesz, mert a tesztek alapján van ugyanolyan jó, sokkal olcsóbban.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr9517820271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása