Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

A hiányzó extra - klíma beépítés egy régi Suzuki Swiftbe

2020. augusztus 07. 22:53 - Magyar Péter 87

Mióta megvan az autó, a legnagyobb szívfájdalmam, hogy nem rendelték meg bele a valaha feltalált legfontosabb autó extrát, a klímaberendezést. Azóta tervezgetem, hogy valahogy fabrikálni kellene bele egyet. A rengeteg kutatás a különböző fórumokban és bologokban megmutatta, hogy nem lehetetlen a feladat.

De persze egyáltalán nem könnyű. Nekem több, mint egy évbe és több, mint 150.000 Ft-omba került. Amin el lehet csúszni egy ilyen projektben, azon én elcsúsztam, ilyenkor pedig mindig bejött 1-1 új költségelem és a reménykedés, hogy "ez most aztán már tényleg megoldja". A végére szerencsére összeállt, olvassátok hát eme hosszúra nyúlt szívás történetét, a klíma kanosszát.

fd723d0e-15d7-44fe-9b9b-07718cbde698_1_201_a.jpeg

Először is nézzük, miből áll a klíma?

Mint minden hűtőgép és klímaberendezés, így a Swift klímája is három fő alkatrészből és a csövekből áll:

  • Kültéri hőleadó egység a ventilátorral és szárító szűrővel
  • Beltéri elpárologtató egység
  • Kompresszor
  • Csövek, szelepek és elektronikus vezérlőegység

A képeken egy Swift ('92-'03) klímaberendezésének robbantott ábrái láthatók:

Elég sok kutatás után arra a megállapításra jutottam, hogy a három különböző motorhoz (1.0, 1.3, 1.6) nem teljesen ugyanaz a klíma tartozik, illetve vannak olyan alkatrészek, amik eltérnek egymástól. Az ezres motorhoz például tartozik egy "kick down" kapcsoló, ami a gázpedál tövig nyomásakor kikapcsolja a kompresszort, hogy legyen elég erő a gyorsításhoz és olyat is lehet olvasni, hogy a legnagyobb motornál néhány elektromos csatlakozás máshogy néz ki. Mivel 100%-os bizonyossággal nem sikerült utánajárni a kérdésnek, még egy Suzuki márkaszervizben sem, maradt a bizakodás, hogy nem derül ki semmi turpisság a beépítésnél.

Beszerzés

A folyamatot még 2019 elején elkezdtem, hogy tavasszal be tudjam építeni a klímát. Szerencsére elég sok helyen hirdetnek bontott régiswift alkatrészeket köztük klímát is, úgyhogy tudtam válogatni közöttük. Korábban is felhívtam már néhány hirdetőt, de nem tudtak róla meggyőzni, hogy az a bontásból származó szett, amit éppen árulnak, hiánytalan és jó állapotú lesz. Aztán az egyik facebook csoportban találtam egy megbízhatónak tűnő eladót. Telefonon körülbelül fél órát beszélgettünk, ezalatt kiderült számomra, hogy nem egy kóklerrel állok szemben, azok az alkatrészek, amiket tőle átveszek, talán nem lesznek használhatatlanok. Egy szombat délután el is mentem értük, ránézésre kicsit több dolog került a csomagtartóba, mint amire számítottam és kicsit rozsdásabbak is voltak, de 45.000 Ft-ért nem vártam csodát. Bepakoltam a kocsiba és hazavittem.

dsc05834.JPG

Szemrevételezés

Elsőre is feltűnt, hogy több az alkatrész, mint gondoltam, a részletes vizsgálatnál ez be is igazolódott. Az eladó ideadta nekem a teljes fűtésboxot a radiátorral és a légterelő elemekkel, valamint a befúvó ventilátort is, holott elég lett volna a kettő közé illesztendő beltéri elpárologtató egység. Ami mindenképp jó jel volt, hogy kaptam egy kompresszort tartókonzollal és a hozzá tartozó csavarokkal, egy beltéri elpárologtatót, oldalán a vezérlő elektronikával, egy külső hőcserélőt a ventilátorral, egy kapcsolót, két relét és sok vezetéket.

Ami miatt elsőre szomorú lettem, hogy minden alkatrész egy kicsit koszosabb, mint amilyennek szerettem volna. Sajnos sosem bírok magammal és addig agyaltam, amíg el nem határoztam, hogy mocskos, rozsdás alkatrészt nem építek be, főleg a levegőbefúvó körbe nem, ezért elkezdtem szétszedni az elemeket.

Tisztítás, felújítás

A felújítást a leggyanúsabb egységgel, a külső hőcserélővel kezdtem. Sajnos ez az alkatrész van kitéve a legjobban a sérülésnek és az időjárás viszontagságainak, mert közvetlenül az autó orrában található. A bogarak, a kavicsok ezt találják el, az eső ezt áztatja, a sós latyakos lé ezt korrodálja. Maga a hűtő alumíniumból van, de a rácsavarozott ventilátorház és a szárítótartály tartókonzolja rozsdálni képes acélból. Pár kőnyomtól eltekintve egyébként jó állapotban volt a fekete hűtőfelület, de a vas részek már rozsdásodásnak indultak, ezért úgy döntöttem, felújítom ezeket.

Ahogy a képeken látszik, az acél elemek, acél csavarokkal és lemezanyákkal vannak rögzítve az alumínium hűtőre, és ahogy sejtettem, rendesen be is voltak rohadva. A berohadt csavarok egy része beletört a lemezbe (vagy az alumíniumba) másik része pedig a lemezanyával együtt kiszakadt a vékony alumínium konzolból. Átnézve a hűtőt megállapítottam, hogy a szétszedéskor nem lyukadt ki sehol, de a beletört csavarok és a kiszakadt lemezanyák miatt a csere mellett döntöttem. Már akkor is tervben volt a csere, amikor a klímát vásároltam, mert sejtettem, hogy egy 20 éves alkatrésszel lehetnek gondok.

A felújítás során a leszerelt fém részeket kicsit megdrótkeféztem és megcsiszoltam, aztán Korant rozsdaátalakító alapozóval és Hammerite fekete kerítésfestékkel kezeltem. Nem a legprofibb autóipari megoldás, de jópár évig bírnia kell a környezet megpróbáltatásait. Az alu hűtőt semmilyen más kezelésnek nem vetettem alá. Mikor minden festék megszáradt összeraktam a külső hűtőt.

Ezután következett a belső elpárologtató. Ez az egység könnyedén szétszerelhető egyetlen csavarhúzó segítségével. A feltárás után viszont elég ronda látvány fogadott. Tele volt dzsuvával és falevelekkel. Csoda, hogy át tudott menni rajta némi levegő. Beépítésre teljesen alkalmatlan állapotban volt. Miután kézzel eltávolítottam a kosz nagy részét, vízzel mostam át a műanyag és a fém részeket is. Aztán alaposan lefújtam féktisztítóval, végül pedig klímatisztító sprével kezeltem, a gombás fertőzések eltávolítása végett. Miután összeraktam, olyan lett mint az új.

Beépítés

A bedobozolt alkatrészekkel elindultam Csepelre, ahol már várt egy szintén a facebook csoportban megismert ember, aki a saját garázsában több ilyen klíma beszerelést is sikeresen elvégzett. Miután találkoztunk, átnézte az alkatrészeket, hogy megvan-e minden. Idő közben beszereztem még egy másik szíjat, ugyanis a szervo mellett már a klímakompresszort is hajtania kell ennek a körnek. Az alkatrészekkel meg volt elégedve. Ezután szemügyre vette az autót is, ahol ellenőrizte az elektromos csatlakozók meglétét (amihez csatlakoztatni kell a klímát) és egy furcsaságra lett figyelmes. A szokásos 3 pólusú helyett egy 4 pólusú csatit talált a légszívó műanyagok mögött. Megbeszéltük, hogy valószínűleg 2 fajta vezetékköteg létezik, és nekem pont a ritkább kell.

Újabb beszerzés

Majdnem egy évig lestem a fórumokat, kerestem az eladó Suzuki Swift klíma szetteket, mire felbukkant egy olyan, aminek a kábelkötegén az a bizonyos 4 pólusú csatlakozó figyel. Az eladó csak egyben kívánt megválni az árutól, úgyhogy kénytelen voltam elhozni a készletet egyben, gondoltam is, hogy hátha jobb állapotban lesz és a kettőből egy még jobbat varázsolhatok. Sajnos nem készítettem róla fotót, de ez a szett az előzőnél is sokkal rosszabb volt. Hajlott ventillátor keret, elvágott csövek, lyukas hűtő... De az egyetlen számomra értékes alkatrész a kábelköteg (és a vezérlő) épnek tűnt, úgyhogy kifizettem érte a 30.000 Ft-ot.

Második nekifutás

Itt már 2020 elején jártunk, amikor megtörtént a második szett beszerzése. Mivel télen nem annyira nyerő klímát beépíteni egy fűtetlen garázs előtt a szabadban, ezért tavaszig kellett várni a megfelelő alkalomra. Tavasszal viszont jött a koronavírus járvány. Pontosan előtte költözünk Budapestről Dunakeszire, és a pandémia okozta helyzet miatt Csepel nagyon távoli helyszín lett (mivel tömegközlekedéssel kellett volna visszajönni, ha ott hagyom az autót), így kénytelen voltam megvárni a korlátozások feloldását és a veszélyhelyzet elmúlását.

De ez is megtörtént, és egy munkába menős reggelen ismét a csepeli garázssor előtt voltunk, immár minden alkatrésszel felszerelkezve.

img_9981.JPG

A munkába vezető 20 km-t innen egy elektromos rollerrel tettem meg, jó móka volt. Napközben még váltottunk pár üzenetet Róberttel, miszerint valami nem teljesen kerek, mert nem akar elindulni, de a két szettből végül sikerült minden elektronikát a helyére illeszteni. A feszítőgörgővel is akadt probléma, mivel az eredeti (csak szervós) felállásban a görgő a szíjnak a bordás oldalát feszíti, most pedig már a hátsó, sima felületéhez kapcsolódott. Belátható, hogy nem túl egészséges, ha a feszítő a szíj hátoldalát csak 4 vékony csíkban koptatja. A feszességet ennek ellenére sikerült beállítani, de az tisztán látszott, hogy így nem bírná sokáig a szíj. Szerencse, hogy ez a görgő 1-2 hónapja már eléggé csapágyas hangot adott, úgyhogy amúgy is megérett a cserére.

A beépítés után a tesztelés annyiból állt, hogy a nyomásérzékelőt kiiktatva (illetve rövidre zárva) a rendszer bekapcsolta a kompresszort, megemelte az alapjáratot, beindította a külső ventillátort és próbált gázt összepréselni a hűtéshez. Levegővel viszont nyilván nem csinál semmit. A beépítésért 30.000 Ft-ot fizettem és a nap végén egy 15-20 kg-mal nehezebb autóval távoztam a helyszínről abban a reményben, hogy már csak fel kell tölteni gázzal.

img_9999.JPG

A klímatöltés története már ismerős lehet a blog olvasóinak, mert egy kazincbarcikai szervizlátogatással kötöttem egybe, melynek során a kipufogót és az emlegetett feszítőgörgőt cserélték és megpróbálták feltölteni a klímát. Azért mondom, hogy megpróbálták, mert már a nitrogénes nyomáspróba során kiderült, hogy valami nincs rendben. Az egyik cső füllel hallhatóan eresztett. Az egyik alumínium cső valószínűleg megsérülhetett kiszerelés során, de ezt nem vettük észre. Alkatrész híján a történet a 'barcikai szervizben véget ért. Most már volt egy teljes, de működésképtelen klíma az autóban, innentől kezdve viszont csak fel kellett keresnem egy autóklímák javítására szakosodott műhelyt. Találtam is egyet Dunakeszin.

A javítás és a töltés

Néhány hét után elmentem a Dunaklíma szervizébe ahol három, a legkevésbé sem bizalomgerjesztő figura várt. A cég honlapján büszkén hirdeti a felirat, hogy bármilyen klímát meg tudnak javítani, ezzel szemben a helyszínen az átvizsgálás során annyi történt, hogy rákötöttek egy sima levegős kompresszort a gáz töltőnyílásra és megállapították, hogy az egyik cső hibás. (a robbantott ábrán 16-os számmal van jelölve) Amikor kérdeztem, hogy mit lehet ezzel kezdeni, azt mondták, hogy szerezzek egy ilyen csövet, cseréljem ki, majd vigyem vissza tölteni. Hát kösz fiúk. Sokat segítettetek!

Elkezdtem ismét túrni a netet Swift klímacsövek után. Szerencsére már nagy gyakorlatom van benne, és találtam is egy eladót, aki utánvétes postával elküldte nekem (az ígért 4000 helyett 8000 Ft-ért). Ennek a költségén már meg sem rebbent a szemem, mivel a klímásítás már így is jóval többe került mint szerettem volna.

38ed1c87-4ee4-4726-b2c8-5c3460452f24.jpeg

Az újonnan beszerzett csövekkel ismét a Szabó Suzukiban kötöttem ki 'barcikán. Most sem csak a klíma volt a feladat (ahogyan legutóbb sem), a fékbetét csere mellé szúrtuk be a munkafelvételi lapra, hogy "klíma cső csere és töltés". A nap végén jó hírekkel fogadtak, "működik a klíma", ontja a hideget. Miután kifizettem a számlát, gyorsan ki is rohantam, hogy kipróbáljam, mert annyit vártam már rá, hogy el sem hittem, hogy megtörtént. De tényleg, a szellőzőrostélyokból áradt a hideg levegő.

Még egy apróság

Azt azonban hamar észrevettem, hogy bekapcsolt klímával, (D, R) fokozatban, amikor az automata váltó amúgy is beterhel, nem emeli meg eléggé az alapjáratot és nagyon remeg a motor. A nagy melegben ez addig fokozódott, hogy több esetben le is állt a motor, ami egyáltalán nem egészséges dolog, főleg egy automata váltós autóban. Egy idő után pedig már nem csak fokozatban, hanem üresben (N) is le-leállt. Vissza kellett vinnem a szervizbe, hogy nézzék meg, mi történik ilyenkor.

A szervizben alaposan megnézték az autót és hamar rájöttek, hogy bizony hiányzik egy alkatrész a rendszerből. Ez az alkatrész lenne hivatott arra, hogy plusz levegővel lássa el a motort (vagyis megemelje az alapjáratot) amikor a klíma terheli a motort. A szerelő egy rajzot is mutatott a hiányzó alkatrészről, ami valamiért nagyon ismerős volt nekem. Aztán rájöttem, hogy azért ismerős, mert már volt is a kezemben. A második szett klímával együtt érkezett, de mivel akkor nem az volt a fontos, vissza is raktam a dobozba. Hazaérve meg is találtam a képeken szereplő szelepet.

Egyik este gyorsan beszereltem a gyári helyére, szerencsére csak 3 csavart kellett kicsavarni. Mivel minden cső megvolt hozzá, csak össze kellett illeszteni őket és már kész is volt. A próbakör során gyönyorűen tette a dolgát. Pontosan abban a pillanatban emeli meg az alapjáratot, amikor a kompresszor is indul így alig érezni belőle valamit. Csodálatos!

Ezzel az utolsó mozzanattal elkészült a klíma beépítése!

Költésgek

Első bontott klíma szett 45.000 Ft
A felújításához kapcsolódó költségek (festékek ecsetek...) 7.000 Ft
Második klíma szett (a kábelköteg és a vezérlő miatt) 30.000 Ft
Beépítés 30.000 Ft
Ékszíj és feszítőgörgő csere 20.000 Ft
Még egy cső és a cseréje 20.000 Ft
Klíma feltöltése 16.000 Ft
Összesen   168.000 Ft

 

Ezek után mit mondhatnék? Egyszerűen nem tudom senkinek sem jó szívvel ajánlani, hogy utólag szereltessen klímát a kocsijába. Főleg ha 1.6-os, főleg ha szervós és automata váltós, főleg, ha nincs hol szerelnie, vagy nincs szerszáma, vagy nincs tapasztalata a szerelésben... Nem! Sokkal jobban jár, ha inkább eladja az autót és vesz egy ugyanolyat, csak működő klímával!

Egyedül annak érdemes belevágnia, akinek valamiért nagyon kell az a konkrét autó (pl.: kiemelkedően jó állapotban van, családi örökség, stb...). Annak is csak akkor, ha egy pontosan ugyanolyan autóból származik a bontott klíma és ő maga szereli ki, illetve szereli be a teljes rendszert. Minden más esetben csak a baj lesz vele.

Ha ezek után még kíváncsi vagy mennyibe került eddig egy közel 20 éves automata váltós Suzuki Swift jó állapotban tartása nézd meg ebben a kissé összetett, de minden költséget tartalmazó táblázatban. Ha kevesebb adatra és több grafikonra, fogyasztási adatra vágysz, nézelődj a Spritmonitoron. Van egy összefoglaló cikk a Totalcar Népítélet rovatban, ebben röviden le van írva milyen autóról van szó.

A Patreonon pedig megtalálhatjátok az összes eddigi írásomat, nem csak Suzukis témában!

mukigarage_logo_100.png Blog excel_logo_100x100.jpgTáblázat spritmonitor_logo_100.pngSpritmonitor patreon_logo_100.pngPatreon tc_logo_100.jpgNépítélet
4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr7414619748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szwetozár 2021.03.04. 12:23:22

Nos én 2020 nyarán kezdtem hozzá, 30000-ért vettem egy bontott klímát utánvéttel ami siralmas állapotban volt. Nem volt benne a kábelköteg és a tartókonzol sem.Már személyesen mentem el a hiányzó részekért. De a kiszerelésnél brutálisan szét darabolták a kábelköteget,de a trtókonzol már megvolt.Mint utólag kiderült a kompresszor termisztorából kiszakították a vezetéket.A kondenzátor is cserére szorult és a szárítószűrő ezek +25000ft.A kábelköteg és a termisztor hiánya miattt én is egy másik bontott szetet vettem további 20000.Ékszíj 2- 3ezer postával.
Ezután magam szereltem be úgyhogy nem került semmibe.Feltültötték gázzal ez15000-volt.
De csúnya csapágyhangja volt,ezért kicseréltem a feszítőgörgő csapágyát.De ezután is hallatszott.
Így kicseréltem a mágneskuplung csapágyát is ezek +8000.
Így lett teljes a klíma.Ma már sokkal egyszerűbben és olcsóbban megoldanám.

Feri Fiedler 2022.01.06. 22:23:09

@Magyar Péter 87: helló! Esetleg az ember elérhetőségét meg tudnád,aki a beépítést végezte? Köszönöm!

Tamás58 2023.10.22. 17:22:06

Nem kell,azé külön kötegett cserélni.Elég megbontani a csatikatt és összedugni a színazonos vezetékekett.
süti beállítások módosítása