Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Egyedi tablet + telefontartó a Suzukiba

2021. június 09. 23:34 - Magyar Péter 87

Nagyon régen gondolkodom már rajta, hogyan lehetne egy jó minőséű tablettartót szerezni a kocsiba, ami nem esik le, simán elbír egy majd fél kilós iPad-et is és jól is néz ki. Megannyi webshop és a teljes ebay átfésülése után 2019 januárjában tettem fel a kérdést az egyik Suzukis csoportban, hogy valaki gondolkozott-e már hasonlón, esetleg meg is valósította-e.

Akkor még így képzeltem el:

img_3105.JPG

Érdemi válasz nem jött, senki nem próbált még ilyet. Úgyhogy nekem kellett megcsinálnom...

De miért is akar valaki egy 20 éves Swiftbe iPad-et rakni

  • Mert az iPad már megvan
  • Mert a telefonom képernyője elég kicsi (és nem akarok nagyobb telefont)
  • Mert a tapadókorongos telefontartót csak úgy lehet feltapasztani, hogy kényelmetlenül messze van a telefon (nehéz nyomkodni)
  • Mert menő (pont mint egy Tesla :D)

Eleinte abban gondolkodtam, hogy valami gyári műanyag tartót rögzítek a műszerfalra, amibe be lehet tenni a tabletet, de ezek tartók mind olyanok, hogy szinte lehetetlen jó helyre feltenni. Ráadásul nem szerettem volna szétfúrni a műszerfalat. Hogy hogyan oldjam meg, ezen kb 2 éve gondolkodtam, de most végre megszületett egy ötlet, amit meg is valósítottam. Közben változott pár szempont, változott az ízlésem és az új autókban szinte kötelező elemként bekerült egy fekvő képernyő így az eredeti álló elképzelésemet fekvőre módosítottam.

Lássuk milyen konkrét igények merültek fel a tervezés során:

  • A rögzítése csakis roncsolásmentesen történhet (még megkarcolni sem szeretném a műszerfalat)
  • Legyen atomstabil és zörgésmentes, bírja el a közel fél kilós tableteket is
  • Ne takarjon bele a kilátásba, de ne is kelljen lent keresgélni a képernyőt
  • Legyen kompatibilis a mostani és a jövőbeli készülékeinkkel is
    • iPad (2018)
    • iPad Air (2020) *
    • iPhone SE (2016)
    • iPhone 11
    • iPhone 12 mini *
  • Legyen rajta vezetékes és vezeték nélküli töltési lehetőség is
  • Ne karcolja össze a tabletet (legyen valami puha bevonat rajta)
  • Nézzen ki jól, vagy legalábbis tűrhetően, akkor is ha telefon van benne vagy üres

*.: Nincs még ilyenem, de várhatóan ez lesz a mostani készülék utódja

Látszik, hogy nagyon erős szempontrendszert sikerült felállítani és a végeredmény nem is elégíti ki mindet maradéktalanul, de persze mindig kell egy kis kompromisszumot kötni.

img_2507.JPG

A legnehezebb feladat, ahogy az elején is írtam, a roncsolásmentes rögzítés volt. Amíg ki nem találtam ennek a módját, egy tollvonásnyi tervet sem készítettem, mivel ez az alapja mindennek. Hogy jobban menjen a gondolkodás, beszereztem egy bontott középkonzol elemet. Ezt nézegetve próbáltam kitalálni, hogyan lehetne megoldani a rögzítést. Végül nem tudom honnan jött az isteni szikra, de kitaláltam, hogy egy vékony lemezt kellene beszorítani oda, ahol a fekete középkonzol keret és a szürke műszerfal rész találkozik. Ebbe a résbe kellőképpen be tud szorulni a lemez, a kiesést pedig a szellőzőrácsokon átvezetett zsinórral lehetne meggátolni - gondoltam.

Gyorsan kerestem is egy kis kartonpapírt, amiből kivágtam egy mintát és odaillesztettem a bontott műszerfal darabhoz. Ollóval szépen formára igazítottam, melegragasztóval ráragasztottam egy tablet méretű másik kartonlapot és már elő is állt a papírmakett.

img_3035.JPG

Annyira jól sikerül a karton minta, hogy mindenféle rögzítés nélkül, csak a résekbe szorítva is simán megtartotta a tabletet, még egy rövid próbaúton is. Az alap forma és a rögzítés módja kipipálva, jöhettek a részletek és az anyagválasztás.

Valahonnan beugrott, hogy az 1 mm-es alulemez pont tökéletes lesz erre a célra. A beszerzése nyilván nem abból állt, hogy bementem az alulemez boltba és vettem egy A3-as méretű darabot. Ilyen jellegű üzletekben lényegében csak 2 méteres táblákat lehet venni, szóval felcsaptam a jófogást és találtam is pár ezer forintért megfelelő méretű darabot.

Azt találtam ki, hogy ha már fém lemezből lesz akkor forrasztással fogom összeilleszteni a két darabot (mert az tutira stabil), ehhez találtam is kifejezetten alumínium forrasztáshoz való forrasztóanyagot.

img_3026.JPG

Közben egy hobbiboltban találtam egy kiváló kb. 1 mm vastag fekete szivacsot, amit a tartó burkolására használtam fel.

Azért, hogy ne csak a tabletet lehessen beletenni, átnyálaztam a fentebb felsorolt készülékek méreteit, és berajzoltam a papírmakettre. Mindezt azért, hogy kitaláljam azt a megoldást, amivel minden készüléket bele lehessen rögzíteni. Na ez is okozott némi fejtörést. Végül azt találtam ki, hogy egy gyári megoldást alakítok át. Volt a fiókomban egy Manfrotto telefontartó és úgy tűnt, hogy elég jól néz ki és elég nagy az átfogása, hogy használni tudjam. Viszont nem akartam szétbarmolni (mert szoktam másra is használni) ezért ismét a jófogáson meg a facebook marketplace-en nézelődtem, és láss csodát, pont volt egy eladó példány. Megvettem, levágtam róla a felesleges részt, így tökéletesen illeszkedett a képbe. Az egésznek annyi a szépséghibája, hogy nem képes a teljes készülékpalettát átfogni, de erről majd később.

Közben egy másik szálon (szintén régóta) gondolkodtam azon, hogy a mostani vezetékkel kapcsolódó autórádiót (JVC KD-X220) lecserélem egy bluetooth-os változatra. Egyébként ez a rádió egy nagyon jó kis cucc, mert csak rá kell dugni az iPhone-t és minden zenét (spotify, apple music, podcsat, waze hangutasítások) átküld a rádióra és tud az autó hangszórójából szólni a zene. Szóval tervben volt már a csere, hogy még ezt a kábeldugdosást is el lehessen hagyni.

img_3122.JPG

Tapasztalatból viszont tudom, hogy a navigáció nagyon meríti a telefont ezért jó lenne akkor is tölteni, amikor a zene BT kapcsolaton keresztül közlekedik. A feleségem 11-ese már képes vezeték nélküli töltésre és vettünk is az IKEA-ban egy LIVBOJ-t, ami tök jól működik. Arra gondoltam, hogy milyen jó lenne egy ilyet ráapplikálni erre a tartóra, de kiderült, hogy méretben nagyon nem egy kategória. Túl nagy a töltőtányér ahhoz, hogy szépen be lehessen építeni a tablettartóba. Ezért másfelé kezdtem keresgélni. Kiderült, hogy az egyik legkisebb ilyen töltő az Apple Magsafe töltője, ami a meglévő i11 és a leendő i12 mini telefont is képes tölteni. Így hát megvettem.

Adott volt tehát az alulemez, a Manfrotto befogó, a Magsafe töltő és a forrasztó szett. Az alulemez vágásához sniccert használtam, a finom alakításához Dremelt (pár csiszolóhengert elkoptattam :D). Levágtam minden lemezdarabot, a bonyolult részt a töltő miatti kitüremkedés alkotta, de végül oda is sikerült levágni a megfelelő darabokat. Ezután következett a forrasztás, ami eleinte úgy nézett ki hogy működik (csináltam próbaforrasztást), de végül katasztrófába fulladt. Ha esetleg építek még egyet, akkor azt meg sem fogom próbálni forrasztani. Az történt, hogy eleinte szépen futott a forraszanyag, összeragadtak a felületek, utána viszont totálisan inkompatibilissá vált az alulemezzel. Azt vettem észre, hogy ha már egyszer felmelegedett és lehűlt a lemez, nem tapadt rá többé. Szóval félig-meddig összeragadt, de nem mindenhol, ráadásul a nagy felület el is hajlott a hőtől. Borzasztó volt, akkor azt hittem feladom az egészet. Egy teljes munkanap ráment a lemezek kivágására és a forrasztásra és a végére csak pár összehajlott lemezdarabot tudtam felmutatni

Pár nappal később átgondoltam a dolgot, amennyire lehetett kiegyenesítettem a lemezeket, és kitaláltam hogyan kellene forrasztás nélkül rögzíteni a lemezdarabokat. A megoldás végül a kinyomós szilikon lett (sajnos türelmetlen voltam, és nem mentem el a boltba feketéért, hanem rányomtam a fehéret, ami otthon volt, ez látszik is a végeredményen). Sikerült vele egész ügyesen elfedni a sikertelen forrasztások helyét és (remélhetőleg) kellően erős és hőálló kötést biztosít. Sajnos a festék nem maradt meg rajta, de ezt gondoltam is, hogy nem fog. (a következőre megveszem a fekete szilikont).

A festés után felragasztottam a szivacsot és kivágtam a töltő helyét a szivacsból is. A rugós Manfrotto tartót ragasztással rögzítettem, ha nem esik le akkor így marad, ha leesik akkor csavarral meg fogom erősíteni. Annak érdekében, hogy még csak karcolás se essen a műszerfalon a tartónak arra a részére, ami a résbe illeszkedik, tettem egy réteg fekete szigetelő szalagot, így nem a fém, hanem a puha műanyag réteg találkozik a műszerfal résével

Magát a töltőt csak a legvégén tudtam rögzíteni, mert alatta van az a rész, ahova a kötegelőt lehet beakasztani a tartó rögzítéséhez. Ugyanis rögzítés úgy lett megoldva, hogy a szellőzőrács mögötti részen átvezetett kötegelőt befűztem a tartón kifúrt lemezbe és meghúztam. Utána tudtam betenni a vezeték nélküli töltőt, amit szintén egy kis szilikonnal ragasztottam a helyére.

Tudom, hogy nem lett tökéletes és vannak benne kókány megoldások (leginkább ez a fehér szilikon), de teljesen használható. A követelmények annyiban sérültek, hogy az iPhone SE túl kicsi bele, és a 12 mini-t is csak a Magsafe fogja rögzíteni, de ezek most elfogadható kompromisszumok voltak.

Még egy utolsó bekezdés a költségekről

Alulemez (maradt még egyre)

2000 Ft

Szivacs (A4-es méret)

500 Ft

Manfrotto befogó

2000 Ft

Egy flakon fekete festék

2000 Ft

MagSafe töltő

13000 Ft

Bluetooth fejegység

32000 Ft

Ha a vezeték nélküli töltés nem kellene bele akkor tényleg pár ezer forintból kihozható lenne az egész. Így ez az extra kényelem sokba került és annyira nem is jó (az i11-et például olyan lassan tölti, hogy a navigáció használata közben tulajdonképpen nem is töltődik). A tablet miatt vezetéket így is úgy is használni kell, mert az nem tud vezeték nélküli töltést, plusz a Magsafe fehér vezetékét is el kellett juttatni a tartóig. Szerencsére sikerült egészen kulturáltan elvezetni a kábeleket pont abban a résben, ahova a tartó maga is illeszkedik (köszönjük a japán mérnököknek, hogy ilyen nagy illesztési hézagokkal dolgoztak :D).

Összességében elégedett vagyok az eredménnyel, de azért még van tere a fejlődésnek. Simán lehet, hogy az építés és a használat során szerzett tapasztalatok alapján készítek még egyet, amivel kiküszöbölhetem a prototípus hibáit.

Ha kíváncsi vagy mennyibe került eddig egy közel 20 éves automata váltós Suzuki Swift jó állapotban tartása nézd meg ebben a kissé összetett, de minden költséget tartalmazó táblázatban. Ha kevesebb adatra és több grafikonra, fogyasztási adatra vágysz, nézelődj a Spritmonitoron. Van egy összefoglaló cikk a Totalcar Népítélet rovatban, ebben röviden le van írva milyen autóról van szó.

A Patreonon pedig megtalálhatjátok az összes eddigi írásomat, nem csak Suzukis témában!

mukigarage_logo_100.png Blog excel_logo_100x100.jpgTáblázat spritmonitor_logo_100.pngSpritmonitor patreon_logo_100.pngPatreon tc_logo_100.jpgNépítélet

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr1216587578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

niches 2021.06.14. 13:37:39

Azt hittem a cimet latva, hogy lecserelted a BÉM-et egy elektromotorra :)

Magyar Péter 87 2021.07.02. 21:39:31

Ha úgy adja az élet, hogy lesz pár millióm erre a célra, meg fogom csinálni.
Nagyon sok éve követek átalakítós projekteket és minden adottsága meg van a kocsinak hogy jó elektromos alap váljék belőle:
- elég szar ez az 1.6-os motor, hogy ne fájjon kidobni
- az automata váltókar tovább élhet és nincs szükség béna megoldásokra a kulissza eltüntetésére
- létezik belőle négykerék hajtású változat, tehát fellelhetők azok a bontott alkatrészek ami egy esetleges hátsó hajtás beépítését lehetővé tennék
- alapból könnyű, tehát egy gyenge motor, kis akku kombóval is el lehetne vele lavírozni
- egy C-Zero jó donor lehet hajtás, akku és elektronikai szempontból is, mert hasonló a két autó felszereltsége és belső tere
süti beállítások módosítása