2022.06.10.
Pont az előző bejegyzésben írtam le, hogy a szervizlátogatások szinte kizárólag karbantartási műveletek miatt történnek, na ez most pont nem. Ugyanis már másfél-két hónapja csapágyhangra lettem figyelmes a motortérből, ezt a műszaki vizsgakor a szerviz is visszaigazolta. Meg is nevezték a forrását: a klímakompresszor. Ennél konkrétabb diagnosztikát, valamint a javítást sem vállalták a márkaszervizben, kizárólag gyári új kompresszor beépítését tudták felajánlani. Ennek alkatrészára 600.000 Ft :D de ezt a munkafelvevő is csak elrettentésként dobta be, nem valós megoldási javaslatként.
El is kezdtem agyalni a valódi megoldásokon. Ilyenek jutottak eszembe:
- Veszek egy bontott kompresszort és kicseréltetem a szokásos márkaszervizben.
- Veszek egy bontott kompresszort, elküldöm felújíttatni egy erre szakosodott műhelyben és kicseréltetem a felújítottra a csapágyas darabot
- Szétszedem én magam, mert hát egy csapágyat csak ki tudok cserélni (ha az a csapágy rossz ami kívül van a szíjtárcsán
- Elviszem egy szakműhelybe ahol értenek az autóklímákhoz és rájuk bízom.
Azt semmiképp sem akartam, hogy a szerviz kiszerelje a kompresszort, én meg elküldöm felújításra, mert akkor hetekig nem lenn klíma az autóban, a nyár meg már elkezdődött.
Először az első opcióval próbálkoztam, találtam is megfelelőnek tűnő bontott kompresszort 15 ezerért, de az eladó nem volt hajlandó elpostázni. Később találtam a közelben is egyet, amiért elmenve kiderült hogy balesetes autóból való és ki tudja milyen állapotban van de ha már elmentem érte, megvettem kemény 3500 Ft-ért. Ez arra jó volt hogy tanulmányozzam az alkatrészt. Annyit meg tudtam állapítani, hogy 90% eséllyel a szíjtárcsában lévő csapágy (az úgynevezett szabadonfutó csapágy) lehet a rossz, mert ez az, amit megállás nélkül hajt a motor, akkor is ha nem megy a klíma.
Ezen a ponton még gondolkodtam a saját kezű szétszedésen, mert egy csavar fogja a szíjtárcsát, csak le kell szedni, kiütni a csapágyat, betenni az újat és kész is. Végül a szakműhely mellett döntöttem, mert Dunakeszin pont van egy kifejezetten autóklímákra specializálódott szerviz, a Dunaklíma. Végül jó döntésnek bizonyult, mert valóban szakértő kezekbe került az autó. Azt is megtudtam, hogy egy ilyen javításhoz mindenképp le kell fejteni a gázt, le kell szerelni a kompresszort és komoly préssel lehet csak kinyomni a csapágyat és bepréselni az újat.
Ha már megbontották a rendszert, akkor pont kapóra jött, hogy a bontott klímaszett beszerelésekor elfelejtett szárítószűrő csere is megtörténjen. Ennek az alkatrészköltsége kb 6000 Ft és a munkaidő igénye sem több 10 percnél. Az alkatrészt egyébként is szét kellett volna csavarozni, mert szemmel láthatóan szivárgott a gáz a csatlakozásnál.
Miután megérkeztek az alkatrészek a szervizbe, egy péntek délelőtt elgurultam a Duna klíma műhelyéhez, délutánra pedig készen is volt. Ahogy számítani lehetett rá, a csapágycsere megszűntette a csapágyhangot, a szárítószűrő csere pedig amellett hogy jót tesz a rendszer élettartamának, új tömítéseinek köszönhetően megszűntette a gáz lassú szivárgását is. Azt a szivárgást, ami miatt az eredeti 750 gramm töltet helyett már csak ~350 g volt a rendszerben (szerencsére a hűtési teljesítményben ez még nem volt nagyon érezhető). A szerelés végeztével természetesen teljesen feltöltötték gázzal.
Utólag nagyon örülök, hogy a szakműhelyes megoldást választottam és nem én kezdtem el kalapáccsal leverni a csapágyat a kompresszorról…
A kilométeróra állása
A költségekről most nem tudok forintra pontos részletes elszámolást mutatni, mert a számlát elhagytam. ;)
Szabadonfutó csapágy | ~3.000 Ft |
Szárítószűrő | ~6.000 Ft |
Töltőgáz |
300 g * 50 Ft/g -> ~15.000 Ft |
Munkadíj |
~ 20.000 Ft |
Összesen: | 44.000 Ft |