Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Klímakompresszor csapágy csere

2022. június 11. 10:58 - Magyar Péter 87

2022.06.10.

Pont az előző bejegyzésben írtam le, hogy a szervizlátogatások szinte kizárólag karbantartási műveletek miatt történnek, na ez most pont nem. Ugyanis már másfél-két hónapja csapágyhangra lettem figyelmes a motortérből, ezt a műszaki vizsgakor a szerviz is visszaigazolta. Meg is nevezték a forrását: a klímakompresszor. Ennél konkrétabb diagnosztikát, valamint a javítást sem vállalták a márkaszervizben, kizárólag gyári új kompresszor beépítését tudták felajánlani. Ennek alkatrészára 600.000 Ft :D de ezt a munkafelvevő is csak elrettentésként dobta be, nem valós megoldási javaslatként.

El is kezdtem agyalni a valódi megoldásokon. Ilyenek jutottak eszembe:

  • Veszek egy bontott kompresszort és kicseréltetem a szokásos márkaszervizben.
  • Veszek egy bontott kompresszort, elküldöm felújíttatni egy erre szakosodott műhelyben és kicseréltetem a felújítottra a csapágyas darabot
  • Szétszedem én magam, mert hát egy csapágyat csak ki tudok cserélni (ha az a csapágy rossz ami kívül van a szíjtárcsán
  • Elviszem egy szakműhelybe ahol értenek az autóklímákhoz és rájuk bízom.

Azt semmiképp sem akartam, hogy a szerviz kiszerelje a kompresszort, én meg elküldöm felújításra, mert akkor hetekig nem lenn klíma az autóban, a nyár meg már elkezdődött.

Először az első opcióval próbálkoztam, találtam is megfelelőnek tűnő bontott kompresszort 15 ezerért, de az eladó nem volt hajlandó elpostázni. Később találtam a közelben is egyet, amiért elmenve kiderült hogy balesetes autóból való és ki tudja milyen állapotban van de ha már elmentem érte, megvettem kemény 3500 Ft-ért. Ez arra jó volt hogy tanulmányozzam az alkatrészt. Annyit meg tudtam állapítani, hogy 90% eséllyel a szíjtárcsában lévő csapágy (az úgynevezett szabadonfutó csapágy) lehet a rossz, mert ez az, amit megállás nélkül hajt a motor, akkor is ha nem megy a klíma.

1be79ce6-6ecc-4b56-ac7d-efd896395b80.jpeg

117a9a2f-1eb8-44c9-a41f-6209f5ccc9b6.jpeg

Ezen a ponton még gondolkodtam a saját kezű szétszedésen, mert egy csavar fogja a szíjtárcsát, csak le kell szedni, kiütni a csapágyat, betenni az újat és kész is. Végül a szakműhely mellett döntöttem, mert Dunakeszin pont van egy kifejezetten autóklímákra specializálódott szerviz, a Dunaklíma. Végül jó döntésnek bizonyult, mert valóban szakértő kezekbe került az autó. Azt is megtudtam, hogy egy ilyen javításhoz mindenképp le kell fejteni a gázt, le kell szerelni a kompresszort és komoly préssel lehet csak kinyomni a csapágyat és bepréselni az újat.

Ha már megbontották a rendszert, akkor pont kapóra jött, hogy a bontott klímaszett beszerelésekor elfelejtett szárítószűrő csere is megtörténjen. Ennek az alkatrészköltsége kb 6000 Ft és a munkaidő igénye sem több 10 percnél. Az alkatrészt egyébként is szét kellett volna csavarozni, mert szemmel láthatóan szivárgott a gáz a csatlakozásnál.

Miután megérkeztek az alkatrészek a szervizbe, egy péntek délelőtt elgurultam a Duna klíma műhelyéhez, délutánra pedig készen is volt. Ahogy számítani lehetett rá, a csapágycsere megszűntette a csapágyhangot, a szárítószűrő csere pedig amellett hogy jót tesz a rendszer élettartamának, új tömítéseinek köszönhetően megszűntette a gáz lassú szivárgását is. Azt a szivárgást, ami miatt az eredeti 750 gramm töltet helyett már csak ~350 g volt a rendszerben (szerencsére a hűtési teljesítményben ez még nem volt nagyon érezhető). A szerelés végeztével természetesen teljesen feltöltötték gázzal.

f6b6bd11-1624-4131-8bd1-d2cfb61e137e.jpeg

Utólag nagyon örülök, hogy a szakműhelyes megoldást választottam és nem én kezdtem el kalapáccsal leverni a csapágyat a kompresszorról…

A kilométeróra állása

6227d13e-3f09-4583-975d-bdb1ad1fda75.jpeg

A költségekről most nem tudok forintra pontos részletes elszámolást mutatni, mert a számlát elhagytam. ;)

Szabadonfutó csapágy ~3.000 Ft
Szárítószűrő ~6.000 Ft
Töltőgáz

300 g * 50 Ft/g -> ~15.000 Ft

Munkadíj

~ 20.000 Ft

Összesen: 44.000 Ft
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr4817854271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása