Majdnem napra pontosan 9 hónapja cseréltem utoljára olajat a Suzukiban. Azóta egy nagyon picivel futott csak többet az ajánlott 10.000 km-nél, szóval éppen jól időzítettem az olajcserét.
A munkát ezúttal is, magam végeztem egy akna nélküli mélygarázsban. Annyival voltam most rutinosabb, mint legutóbb, hogy elhoztam a sok éve vásárolt bakjaimat, így nem a gyári emelőn álló kocsiból tekertem ki a leeresztő csavart és az olajszűrőt.
A megrendelt csomag, a motorolajon és az olajszűrőn kívül tartalmazott még egy liter tartalék olajat, 2 db leeresztő csavart, egy pár ablaktörlőt, 4 db gyertyát, törlőkendőt, felnitisztítót és egy kis flakon Rain-x folyadékot, ami elméletileg arra jó, hogy a szélvédőt vízlepergetővé tegye.
A műveletet azzal kezdtem, hogy mentem egy kört a kocsival, hogy melegedjen a motor, vettem közben egy "öblítőt" mert szeretem és szépen betolattam a parkolóhelyemre, hogy legyen hely a szereléshez. Aztán kipakoltam a cuccokat, az autó gyári emelőjét egy akkus fúróval meghajtva felemeltem a kocsit, betoltam alá a bakot, majd ezt megcsináltam a másik oldalon is. Mivel a garázsban kicsit lejt a talaj, igyekeztem úgy beállítani a bakokat, hogy a kocsi vízszintesen álljon.
Beraktam a karter alá egy nedvszívó pelenkát meg egy szétvágott 5 literes flakont, kitekertem az olajbetöltőt felül, 17-es villáskulccsal kicsavartam az olajleeresztőt és már folyt is ki a fekete olaj.
Amíg vártam, gyorsan kipattintottam a levegőszűrőt, amit a gyári ajánlás szerint csak 40.000 km-enként kellene cserélni, de a legutóbbi alkalommal 20.000 km után olyan fekete volt, hogy a kommentekben meg is kaptam a magamét miatta. Nem tétel sem pénzben sem időben a csere úgyhogy megfogadtam, hogy minden egyes olajcserénél kidobom a légszűrőt is.
Mikor rendesen kicsöpögött, kézzel letekertem az olajszűrőt is, ahonnan még 1-2 deci kibuggyant. Egymás mellé téve a régi szűrőt és az újat, kicsit meglepett, hogy nem teljesen ugyanaz a méret. Az új, lényegesen kisebb, pedig direkt nem a legolcsóbbat választottam, hanem inkább a márkásabbak között nézelődtem, de ott a paraméterekből nem derült ki, hogy ilyen pici lesz. Azért bízom benne, hogy ez a darab is tökéletesen ellátja majd a feladatát.
Az összeszerelés gyorsan ment, betekertem az új olajszűrőt és az új leeresztő csavart. Utóbbinak az a különlegessége, hogy kaptam hozzá egy réz karikát és egy gumitömítéssel ellátott alátétet is. Nem találkoztam még ilyennel, de a gumis alátétet választottam. A szétcsöpögött olajat féktisztítóval fújkáltam le, majd papírtörlővel törölgettem szárazra.
Következett az új olaj betöltése. A 4 literes flakonból majdnem egy litert át szoktam tölteni egy korábbról megtartott 1 literes flakonba, hogy pótoljam vele az idő közben eltűnő olajat. A maradék 3 litert pedig belezúdítottam a motorba. Megnéztem a szintet, a maximum közelében volt. Kivettem a bakokat, mentem egy köt és még egyszer ránéztem a szintre: pont a két jel közé csökkent a szint, amit úgy hagytam (de lehet, hogy ha jövő héten ránézek, még egy fél litert beletöltök hogy a maximumon legyen).
A műveletet a szélvédő tisztításával, Rainx-szel való kezelésével és az új ablaktörlő lapátok felszerelésével zártam. A gyertyákat elvileg még nem kell cserélni és a gyertyakulcsomat egyébként is kölcsönadtam, szóval a négy új gyertyát eltettem egy későbbi szerelésre.
A teljes készlet 24933 Ft + postaköltség (1550 Ft) volt, de a fent leírt művelethez csak a következő tételek kellettek:
Shell Helix 10W-40 Motorolaj 4+1 liter | 6025+1829 Ft |
Mann W67/2/E olajszűrő | 2418 Ft |
Olajleeresztő csavar | 373 Ft |
Levegőszűrő | 2244 Ft |
Ablaktörlő lapát (BOSCH) | 2154 Ft |
Összesen | 15043 Ft |
Az alkatrészeket a Kovácsauto-tól vásároltam.
A kilométeróra állása: 202.880 km
A szerelés közben észrevettem egy csúnya zsírfoltot a bal első kerék környékén. Zsíros volt a gólyaláb, a féltengely gumiharangja és a felni belső pereme is. Közelebbről megnézve látszott, hogy a zsír a féltengelyből jön, pontosabban a féltengely csukló porvédő gumija alól. Meg is találtam rajta a lyukat. Ennek a cserének viszont nem állok neki én, mert sem a hely sem a szerszámmaim nem alkalmasak arra, hogy kiszedjem a féltengelyt és lecseréljem rajta a gumit. Emiatt szervizbe fogom vinni.