Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

A Prius átnézése és első szervize

2022. december 24. 09:21 - Magyar Péter 87

Hiába próbáltam megbízható kereskedőtől alapos átnézés után autót venni, tudtam, hogy benne van a pakliban, hogy kiderül valami turpisság a kocsiról. A vásárlás után azonban nem szaladtam rögtön a szervizbe, gondoltam használom egy kicsit, mert ha valami nagy baja lesz (mondjuk tönkremegy az akku, vagy hengerfejes lesz a motor) akkor érvényesíthetem a garanciára vonatkozóan a jogaimat a kereskedőnél.

img_0770_1.jpeg

Szerencsére nagy baj nem történt. Az első 2000 km alatt, csak a kipufogó körüli hővédő lemez esett le, ami elég durva hangot adott ki, és balesetet is okozhatott volna ha autópályán történik, de szerencsére egy kisebb utcában adta meg magát.

De nézzük mi történt miután hazavittem...

Mikor elhoztam a kocsit, egy dolgot azért kicseréltem én magam, mégpedig a pollenszűrőt, mert az olyan egészségügyi dolog, nem akartam, hogy más baktériumi keringjenek az utastérben. Szépen elballagtam a közeli Bárdi Autóba (vagy Unixba már nem is tudom) és vettem egy pollenszűrőt. Klímatisztító sprém volt otthon így lementem a garázsba, kivettem a szűrőt, jó alaposan befújtam a klímatisztítót a rendszerbe, majd betettem az újat. 

Eután át is néztem kicsit jobban az autót. Kipakoltam a csomagteret, ahol pótkerék sajnos nem volt, de ezt tudtam a vásárláskor is. Az viszont kicsit meglepett, hogy sem elsősegély doboz, sem elakadásjelző háromszög, de még egy defektjavító spré sem volt a szerszámok mellett. A csomagtér teljes kipakolása után lehetett szemügyre venni a lemezeket, amik láthatóan javításmentesek.

img_0868.jpeg

Egyetlen hiba, hogy nem a gyári (vagy azzal megegyező) AGM akku van benne, hanem valami normál indítóakku, de amúgy bírja, nem cserélem ki.

Ha már a csomagtérben jártam, kíváncsiságból megnéztem, befér-e a hazajárós bőrönd szett, mert az volt az érsésem hogy a Prius csomagtartója keskenyebb mint a Swifté, de nem, simán elfér behúzott rolóval is. Sőt, a kisebbik bőrönd még az alsó rekeszbe is belefér némi kitüremkedéssel.

Szerviz tekintetében nem volt teljesen egyértelmű a választás. A Suzukinál nagyon bejött a márkaszervizbe hordás ezért az volt az első gondolatom, hogy a Priust is egy Toyota márkaszervizbe fogom elvinni átvizsgálásra. Mivel a Toyota Schiller új szalonja pont útbaesik munkába menet egy nap bementem és megkérdeztem, hogy mennyiért csinálnak átvizsgálást. Ha jól emlékszem 25.000 Ft-ot kértek volna a műveletért, amit korrekt árnak tartottam, viszont leszögezte a munkafelveő, hogy a hibrid rendszert egyáltalán nem vizsgálják. Ezt a megállapítást nagyon furcsáltam ezért tovább keresgéltem.

Egy volt kollégám korábban mindig Dodót (vagy más néven priuszos Józsit) emlegette, hogy a Priushoz ő ért igazán, ezért kis nyomozás után kiderült, hogy Prius klubszerviz néven tevékenykedik az úriember. A google térképen pedig Prius szaki néven van jelölve. A weboldal alapján nem teljesen egyértelmű, hogyan is működik ez a szerviz, úgyhogy felhívtam a megadott telefonszámot, amin maga Dodó jelentkezett.

prius_klubszerviz_weblap.PNG

A telefonhívás alatt Józsi elég jól kikérdezet, hogy mikor és hol vettem az autót, milyen terveim vannak vele, és úgy egyáltalán milyen a hozzáállásom a karbantartási munkához (nem biztos hogy ez volt a célja, de nekem így jött le). Miután meggyőződött róla, hogy megbízható ügyfél vagyok, időpontot egyeztettünk az átvizsgálásra.

A szerviz egyébként egy ház udvarán felépített lemezgarázsban van. Behajtani úgy lehet oda, hogy fel kell hívni Dodót és kinyitja a kovácsoltvas kaput.

A Prius a szaki szemével

Miután megálltam a műhely előtt, Dodó bemutatkozott, a két kollégája pedig kérdés nélkül rá is vetette magát az autóra. Míg váltottunk pár szót, felnyították a motorháztetőt és egy vérnyomásmérőhoz hasonló pumpás műszer segítségével megállapították, hogy az autó nem hengerfejes, beállhatok a műhelybe.

Az átvizsgálás szemrevételezéssel kezdődött, benéztek a motortérbe felülről, levették az olajbetoltő sapkát aztán felemelték és alulról is megnézegették. A jó hír, hogy a kaszni nem rohad, az alumínium elemeken viszont erősen látszik a korrózió. Ilyesmit a sós levegő tud okozni, így feltehetően a tengerpart közelében használták korábban a kocsit. A vizsgálat közben kitekerték a motorolaj leeresztő csavarját (persze nem kérdezték meg, hogy le szeretném-e cserélni az olajat :D), és a hatóműolajét is megnyitották, hogy meg lehessen nézni a színét.

A művelet végén összeállt egy lista a cserélendő dolgokról

  • Motorolaj + szűrő
  • Levegőszűrő
  • Elektromos vízpumpa (250e km után ajánlott cserélni)
  • Hajtóműolaj
  • Klímahűtő (mert szétrohadt és szivárgott is)
  • Gyertya
  • Fékek
  • 12V-os akku csere (nincs baja, csak nem gyári AGM akku van benne)

Első karbantartási műveletek

Az olajcsere megtörtént az átvizsgálás alatt a többire pedig időpontot egyeztettünk. Dodó azt mondta, hogy csak gyári alkatrészekkel dolgoznak így a cserélt cuccok mind teljesen gyáriak lesznek.

A következő alkalom úgy nézett ki, hogy reggel vittem az autót és délután 5-re mentem érte. A felsorolt listából egyedül a fékek cseréjét nem kértem, mert azt mondták, hogy nem vészesen kopott (1,6 mm a 2-ből) és valószínűleg még gyári tárcsák vannak benne, a betétek sem vészesek, ha a végét járja akkor úgyis szól a kopásjelző. Én meg így voltam vele, ha az a gyári tárcsa és 250.000 km alatt 80%-ot kopott akkor a maradék 20%-al elmegy még pár tízezer kilométert.

img_1077.JPEG

Nézzük mennyibe került mindez

 

Olaj + szűrők 28.000 Ft
Vízpumpa 150.000 Ft
Hajtóműolaj 25.000 Ft
Klímahűtő csere + gáztöltés 100.000 Ft
Gyertyacsere 30.000 Ft
Átvizsgálás, hűtőköz takarítás 0 Ft
Összesen 333.000 Ft

Fényszóró fényezés

Amikor megvettem a Priust, volt egy elég szembetűnő hibája: le voltak mattulva az első lámpái. 

Ezzel a problémával felkerestem a KTL fényszóró szervizt és 2 óra alatt megoldották a problémát. Nem a sima polírozásos technikát alkalmazták, hanem felcsiszolták a felületet olyan mélységig, amíg a mattulás tartott és polírozás nélkül felvittek egy lakkréteget, amitől tükorfényes lett. A lakkréteg szárítása után pedig átmentek rajta polírozógéppel, hogy igazán fényes legyen. A műveletésrt 25.000 Ft-ot kértek, az eredmény messziről tökéletes lett, közelről egy kicsit látszik, hogy nm olyan a búra mint egy új autónál, de összességében elégedett vagyok vele.

Nagyjából ennyi történt a Priussal mióta megvan. Párszor lemostam, kiporszívóztam, tisztogattam a belsejében a műanyagokat, stb... A fogyasztása a Suzuki után kellemesen 6 liter alatt marad.

Teljesen elégedett vagyok eddig a Toyota kultusz hibrid modelljének harmadik generációjával.

Ha szeretnéd követni egy 2009-es külföldről behozott Toyota Prius sorsát, ezen a blogon megteheted. Ha csak a fogyasztási és kabantartási költségek érdekelnek, nézd meg a Spritmonitoron.

A Patreonon pedig megtalálhatod az összes eddigi írásomat, nem csak Priusos témában!

mukigarage_logo_100.png Blog spritmonitor_logo_100.pngSpritmonitor patreon_logo_100.pngPatreon
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr3617941140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása