Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

12V-os akku cseréje a Priuson

2023. november 22. 17:44 - Magyar Péter 87

2023. november

A Priusokban a a benzinmotor indítását a hibrid akku végzi, de a fedélzeti elektronikák legnagyobb része ebben az autóban is a 12V-os ólomakkumulátorról megy. Főleg amikor ki van kapcsolva az autó. Ha ilyenkor lemerül, nem képes feléleszteni ezeket a rendszereket, elvégezni a diagnosztikát és bekapcsolni a nagy akkut. Márpedig a kis akku töltéséről a nagy akku gondoskodik egy DC/DC konverteren keresztül. Szóval ha meghal a 12 voltos kis akku, a Prius ugyanúgy nem indítható, mint bármely hagyományos autó.

img_0774.jpeg

A hidegek közeledtével érezhetővé vált, hogy már gyengül a kis akku. De milyen jelekből lehet a gyengülésre következtetni ha nincs klasszikus nyünnyögtetős indítózás? Több jel is utalt erre. Az egyik a fékrásegítő vákuumgenerátorának hangja. Ez a kis motor akkor kezd berregni amikor kinyitjuk a vezetőoldali ajtót, hogy mire beszállunk a kocsiba, legyen fékrásegítés. A szokásos egyenletes zúgás helyett egyre többször csak fáradt tekerés hallatszott mindaddig, amíg fel nem éledt az autó. Ekkor ugyanis erőre kapott és 1-2 másodperc gyors működés után meg is állt (kész lett a vákuum).

Aztán az is gyanús lett, hogy egyre több alkalommal nem kapcsolt be az autó. Hiába nyomtam a féket, hiába nyomkodtam a bekapcsoló gombot, a karácsonyfa maradt a műszerfalon és nem adta be a Ready feliratot sem, ami a menetkész állapotot jelzi. Szerencsére 2-3-5 próbálkozásra mindig bekapcsolt, de ez már egy intő jel volt. Az utolsó jel pedig az volt, amikor egy ilyen többszöri próbálkozás és be nem kapcsolás után az egyik kijelző sötét maradt. Szerencsére pár óra állás után megjavult.

Ha már ilyen jól megtaláltam a Toyo Team Garage-t kifejezetten Toyota specifikus műhelyét, megbeszéltem Szutival, hogy rámérnek az akkura. A mérés is azt igazolta, hogy a benne lévő, gyárinak kinéző AGM akku már gyenge és megérett a cserére. Ha már AGM akku (Absorbed Glass Mat), gyárilag ezt írják elő de mind a szerelő véleménye, mind a fórumokon fellelhető beszámolók alapján arra jutottam, hogy a gyakorlatban nagyon kicsi az előnye az AGM akkunak egy jó minőségű alap akkuval szemben, az árkülönbség miatt viszont nem éri meg AGM akkut venni. Konkrétan 90eFt-ba került volna az AGM akku szemben egy 25-30eFt-os normál ólomakkuval. Tehát háromszor annyit kellene kibírnia az AGM akkunak, mint a hagyományosnak.

img_1191.jpeg

Így került be végül egy Exide Excel EB457 típusjelzésű, akkumulátor az elgyengült AGM helyére. Remélem nem fogtam vele nagyon mellé. Eddig életemben kétszer vásároltam ilyen márkájú akkut és mindkétszer befürdtem vele. Az egyik eset még itt a blogon is dokumentálva lett, Itt került be, a Suzukiba és itt került ki belőle, a kettő között pedig alig 2 év telt el. Mindenesetre bízom benne, hogy csak egyedi eset volt.

Költségek

Mivel Szuti nem kért pénzt a beszerelésért, ezért olcsón megúsztam

Exide Excel EB457 - 28.000 Ft

Ha kíváncsi vagy mennyibe kerül egy korai (2009) Toyota Prius III. fenntartása kövesd az autó történetét itt a blogon, vagy a Spritmonitoron, ahol az összes tankolás is fel van jegyezve.

A Patreonon pedig megtalálhatjátok az összes eddigi írásomat, nem csak Priusos témában!

mukigarage_logo_100.png Blog spritmonitor_logo_100.pngSpritmonitor patreon_logo_100.pngPatreon
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr1518263751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása