Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Biciklitartót vettem a Priushoz

2023. november 23. 15:48 - Magyar Péter 87

2023. október

Több, mint egy éve van nálunk a Prius és azóta mozgat a gondolat, hogy venni kellene hozzá egy biciklitartót. Nagyon nem pörögtem rajta, mert a Suzukihoz van tetőcsomagtartó és hozzá való biciklitartó is, ha nagyon kell, akkor el tudjuk vinni a bicikliket egy kiránduláshoz. Erre az egy év alatt kétszer vagy háromszor volt szükség, de az egyik alkalom kifejezetten olyan volt, ahova egyébként is a Suzukival szerettem volna menni.

Most viszont Balatonfüredre készültünk, ahova az út hossza miatt a Priussal volt jobb menni de a bringákat sem szerettük volna otthon hagyni. Emiatt újra előtérbe került a Priuszon való bringaszállítás gondolata.

img_1198.jpeg


A személyautón való kerékpárszállításra nagyjából két megoldás létezik. Vegyük számba a lehetőségeket:

  • A tetőn szállítás, amihez tetőcsomagtartó kell vagy
  • Az autó hátulján, amihez egy vonóhorog kell, mert arra lehet ráerősíteni a biciklitartót

Mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai. Nekem eddig nagyon bejött a tetőcsomagtartós megoldás, mert nem vészesen nehéz felpakolni a bringákat és praktikus, hogy nem lóg ki egyik irányban sem, viszont azoknál az autóknál ahol nincs tetősín vagy gyári tetőcsomagtartó rögzítési pont, ott fennáll a veszélye hogy ledörzsölődik a festék a tetőről, és az ajtók gumikédereit is megeszi egy idő után. A Suzukin már látszanak a a tetőcsomagtartózás nyomai. Plusz még egy hátrány, hogy a mélygarázsba nem lehet felpakolt biciklikkel bemenni.

img_2628.jpeg

A hátsó bicikliszállítós megoldás nagyon elegáns, kényelmessé teszi a biciklik fel-le pakolását és a fényezést sem fogja megsérteni, de a csomagtartóhoz való hozzáférés kicsit macerásabb és eleve feltétel a vonóhorog megléte. Ja és piszok drágák tudnak lenni ezek a tartók (főleg egy márkásabb Thule 2-300eFt).

A Suzukinál fel sem merült, hogy emiatt szereltetek fel vonóhorgot, ott egyből a tetőcsomagtartókat kezdtem nézegetni anno. Mivel nem volt lényeg, hogy márkás legyen, tizenezer forintért találtam és mellé még egy ötösért vettem bringatartókat. Ennek már sok éve, azóta is ezt használjuk ha bringákat kellett szállítani.

Látva a Suzukin a nyomokat a Priusra eleve a legmárkásabb gyári Thule tetőcsomagtartókat nézegettem, de hiába, ugyanaz a fényezést kidörzsölős gumikédergyilkos megoldás van a márkásabbaknál is, maximum jobb minőségű a gumírozás, vagy laposabbak a lemezek, amik bekúsznak a gumikéder alá. Ez persze nem vette el teljesen a kedvem, csak a lelkesedésem csökkent egy kicsit amikor néha elővettem a témát.

img_1196_1.jpeg

A Priusnál viszont a másik (vonóhorgos) út sem elvetendő, mert amikor megvásároltam, felfedeztem, hogy van a hátulján alul egy vonóhorogtartó féleség. Maga a vonóhorog fej egyértelműen hiányzott, de egy műanyag kupak mögött volt egy masszív vastömb (Thule felirattal) és mellette olyan elektromos csatlakozás, amibe az utánfutók és biciklitartók kábelét lehet bedugni.

img_0886.jpeg

Egy kis kutatóunkával utánajártam, hogy a Priust nem lehet vontatásra levizsgáztatni, emiatt kicsit el is szomorodtam, mert akkor minek rá a vonóhorog, aztán eszembe jutott, hogy bicikliszállításhoz viszont jó lehet. Sajnos a csatlakozó nevét nem tudtam, így nehéz volt először olyan vonóhorgot keresni, ami beleilik a foglalatba. Ebben a Thule hivataslos weboldala sem volt partner, mert semmi ilyen információ nincs rajta, a bicikliszállító termékeiknél alapból feltételezik a vonóhorog meglétét, de akkor honnan szerezzek olyan horgot, amire fel lehetne szerelni??? Emiatt a probléma miatt ismét jegeltem a kérdést, mindaddig, amíg újra fel nem jött az igény a bicikliszállításra. Mivel ehhez a kis balatoni kiruccanáshoz tényleg nagyon szerettük volna magunkkal vinni a bicikliket, újra nyomozni kezdtem.

Egyszer csak az egyik Priusos facebook csoportban felbukkant egy különös szerkezet. Egy fazon olyan biciklitartót árult, amiről azt állította, hogy "a priusokon lévő gyári foglalatba illeszthető". Nagyon felkeltette az érdeklődésem. A hirdetésben a Thule EuroRide 940 típusnév szerepelt, amire rákeresve a Thule oldalán egy pont ugyanolyan tartó képe jelent meg, mint a hirdetésben volt, csak a vonóhorogra szerelhető változatban. Ezek a tartók egyébként újonnan 2-300eFt kürül mennek, a hirdetésben pedig egy 80.000 Ft-os ár szerepelt, és mivel gyorsan kellett, ráírtam az eladóra, hogy megvan-e még. Egy darabig úgy nézett, hogy hogy pont az orrom elől viszik el, de aztán pár nappal később szólt az ember, hogy lemondta a vevőjelölt, az enyém lehet.

img_1199.jpeg

Dunakeszin az auchan parkolóban találkoztunk, ahol az eladó egy hibrid kombi Auris csomagtartójából húzta elő a cuccot. Ekkor még mindig egy kicsit szkeptikus voltam azzal kapcsolatban, hogy ez a bringatartó illeszkedni fog abba a bizonyos foglalatba, ezért megkértem az eladót, hogy próbáljuk bele mielőtt megkötjük az üzletet, hiszem ha látom alapon. Szerencsére készséges volt a tag és megmutatta, hogyan kell felszerelni. Mivel a foglalat már elég rozsdás volt, eltartott 5-6 percig mire bekattant a helyére, de sikerült. Ha már fel volt szerelve, kipróbáltattam a világítást is. Elég szívás lenne ha kiderülne hogy vagy az én foglalatom nincs bekötve rendesen, vagy a tartón van valami szakadás. Szerencsére minden működött, így megvettem alku nélkül 80.000 Ft-ért.

De lássuk mit sikerült szerezni.

img_0717.jpeg

Ez egy 2 db bicikli szállítására alkalmas bringatartó, ami megszólalásog hasonlít a Thule EuroRide 940-re csak más a felszerelési pontja. Beletelt pár órába mire kiderítettem, hogy ennek a rendszernek a neve Thule EuroClick System, amibe 3 féle vonóhorgot és 2 féle biciklitartót gyártott a Thule.

Euroclick G2 manual link...

Ebből a dokumentumból derült ki, hogy a bicikliszállítónak típusneve "EuroClick Ride" és valószínűleg magával a foglalattal együtt árulták, mint ahogy a vonóhorogfejet is. Esetleg csak gyáriként a Toyota szalonokban lehetett ilyet venni, nem tudom... Közben találtam használtan vonóhorogfejet is, de elképesztő 100.000 Ft-os áron! 

Amikor megvásároltam a kettes tartót, azt terveztem, hogy ez csak egy ideiglenes megoldás lesz, mivel nekünk valójában egy 3-asra lenne szükségünk. Szerencsére a Bíborka bringája még befér a somagtartóba is, de ez nem lesz így sokáig. Gondoltam a következő egy évben találok egy 3 bicikli fogadására képes válozatot (mert az Euroride 943-as már 3 bringás), biztosan van ebből is olyan. Sajnos a fenti dokumentumból az is kiderült, hogy erre nincs esély, mert mindkét EuroClick rendszerű tartóból csak 2 bringás változat létezik. :(

Balatonra azért sikerült úgy elvinni a 3 bringát, hogy a kicsi sem került a csomagtartóba. Gumipókkal és széles kötegelővel rögzítettem a kis 14 collos gyerekbiciklit a hátsó nagy biciklihez. Elég biztonságos lett, de azért szerettem volna valami jobb megoldást, mert ezt egy nagyobb gyerekbiciklivel már nem szívesen játszanám el. Plusz abban sem vagyok biztos, hogy ez a megoldás teljesen szabályos.

img_0551.jpeg 
Újabb hosszas kutakodás kezdődött.

Először azt találtam ki, hogy ha ez az EuroClick Ride annyira hasonlít az EuroRide 943-ashoz, akkor akár fel is cserélhető az az alkatrésze, ami a felfogatást biztosítja. Szóval keresek használtan egy 943-ast, megcserélem a felfogatást, nekem lesz egy 3-as tartóm EuroClick csatlakozóval és lesz egy 940-esem normál vonóhorog felfogatóval. Ez a terv azonban megdőlt, mert flexelés és hegesztés nélkül nem cserélhető a felfogató rész. Ennyire komoly átalakítást viszont márnem merek bevállalni (mert gondolom ez sem túl szabályos). Aztán tovább nézelődtem, hátha mégis találok vonóhorog fejet olcsón (max 20.000 Ft-ot lennék hajlandó adni érte), és veszek hozzá egy normál hármas tartót. De nem találtam. Lehet, hogy egyszer beesik és akkor újra elgondolkozom ezen az opción. Hozzáteszem, hogy a 3-as Thule tartók, amik ugyanúgy dönthetők, mint amit vettem, használtan is 150-200eFt körül mennek, szóval lényegesen drágább, plusz ugye a vonóhorog fej, tehát ha találnék is olcsón fejet, akkor is minimum dupla annyi pénzbe kerülne, mint ez a kettes.

A kutakodás ismét más irányt vett, találtam ugyanis néhány olyan biciklitartó típust (többféle márkájút), amihez árulnak "szállítási kapacitás bővítőt". Ez nem takar mást, mint még egy biciklitartó elemet, amit fel lehet csavarozni harmadiknak vagy negyediknek az adott típusra. Sajnos a Thule EuroRide sorozathoz nincs gyári kapacitásbővítő tartozék, de mivel elég nagy a hasonlóság ezek között a tartók között, talán van olyan megoldás, amit fel lehet szerelni erre a tartóra, és nem mellesleg az ára sincs annyira elszállva. Sajnos a Thule ceruzája itt is meglehetősen vastagon fog, 60-80eFt típustól függően egy ilyen kiegészítő (ezzel megint ott tartanék, hogy duplázni kell a tétet). Más márkák kiegészítői felé kezdtem fordulni. Itt megvan az a kockázat, hogy ránézésre ugyan jó a kiegészítő, mégsem passzol tökéletesen az enyémre. Ennek ellenére vállaltam a kockázatot és megrendeltem ezt a két kiegészítétőt, postaköltséggel együtt 23.000 Ft-ért.

img_0725.jpeg

66645_w1400_h1400.jpgPár nap múlva megjöttek az alkatrészek. Nagy meglepetés nem volt benne, elég könnyen össze lehetett rakni a biciklitartó platformot és a vázrögzítőt is. Sajnos mindkét alkatrész kicsit vastagabb csőből van, mint a Thule bicilkitartó, nem üt el vészesen, de akkor is látszik, hogy ezek utólagos alkatrészek.

img_0766.jpeg

A nehézség ezután kezdődött, ugyanis a harmadik bringatartó alapot nem tudtam odarögzíteni úgy, ahogy a rajzon szerepelt (nyilván, mivel nem ehhez a tartóhoz való). Plusz a két bringatartó távolsága sem volt megfelelő, kb 1,5 centivel odébb volt a csövön a furat, mint ideális lenne. Ekkor vettem észre, hogy ez a biciklitartó bizony már mókolva volt. Az autóhoz közelebbi bringatartó alap felszerelési pontja egy kicsit arrébb volt fúrva a függőleges váztartó csővel egyetemben. Ezt valószínűleg azért csinálták, hogy ennyivel több hely legyen a két bicikli között és ennyivel jobban az autó felé dőljenek a biciklik. Az eredeti állapot visszaíllítása után (visszacsavaroztam mindent az eredeti furatba) az új platform felszerelése is könnyebbé vált, mert miliméterre azonos volt a két alap között a távolság, mint amennyi az új cső furatainak távolsága. Most már csak két-két furatot kellett készíteni ezekre az alapokra, hogy hozzájuk lesessen csavarozni az új tartót.

Ezen a képen jól látszanak a rögzítési pontok

img_0769.jpeg

A végeredmény egyébként egészen gyárinak hat, tényleg jól meg kell nézni, hogy az ember észrevegye a különbséget. Fontos, hogy a harmadik bringa tartója sem lóg ki a lámpák síkjából és nem takar bele sem a rendszámba, sem a világításba, ugyanis a KRESZ szabályai eszekre vonatkoznak.

img_0772_1.jpeg

Mostantól tehát fel tudom rá tenni a két felnőtt trekking biciklit és az új gyerekbiciklit is, ami már nem fér bele a csomagtartóba. Szerencsére minden passzol, minden simán elfér, a vázak is úgy illeszkednek egymáshoz, hogy nem gátolják a harmadik bringa rögzítését sem. Amikor felszereltem mindet, egyedül azt lehetett érezni, hogy a három bicikli már nagyobb terhelést jelent az egész rendszerre, mint a kettő. Leszakadni viszont nem fog.

img_0823.jpeg

A Thule EuroClick biciklitartó hivatalos teherbírása 36 kg. A mi bringáink kb. 16 kg-osak darabonként, a gyerekbringa pedig 9 kg. A felszerelt plusz tartó nem nyom töbet egy kilónál, ez így összesen kb 42 kg, ami ugyan több mint a gyári adat, de nagyon meg lennék lebve, ha a tervezéskor nem használtak volna legalább 1,5-es de inkább 2-es biztonsági tényezőt. Szóval ez a plusz 6 kg (~16%) túlterhelés nem lehetgond egy ilyen márkás cucc esetében.

Ezután úgy alakult, hogy eljutottam egy Thule márkaboltba, ahol feltettem néhány kérdést a Priuson való bringaszállítással kapcsolatban. Először azzal indítottam, hogy "Vettem egy Priust, amin van ilyen Thule csatlakozó de nincs rajta vonóhorog. Lehet ilyet venni?". A válasz az volt, hogy kétféle csatlakozó létezik, az egyikhez lehet fejet venni, a másikat viszont csak az autóra felszerelendő alaprésszel egyutt lehet venni 270.000 Ft-ért. Természetesen nekem az van, amit nem lehet küln venni. De közben kiderült, hogy a Priusra, csak az utóbbit szabad felszerelni, mivel annak hivatalosan kisebb a terhelhetősége, és nem lehet rájuk felszerelni a 3-as vagy 4-es biciklitartókat, csak a 2-eseket.

Tehát ha lenne is hozzá való vonóhorog fejem akkor sem tudnék rá hármas tartót szerelni. Ennek pedig az az oka, hogy a Prius (és az eladó elmondása szerint sok más Toyota, pl.: a RAV4) vertikális teherbírása a gyár szerint csak 62 kg. Vagyis a felszerelt vonóhorgot, biciklikkel és tartókkal együtt ennyivel szabad csak megterhelni (nyilván itt is játszik a biztonsági tényező, olyat nem engedhet meg magának egy gyártó, hogy 62-t ír de 70-nél már leszakad az egész).

Ha ennek fényében nézem a matekot, akkor az jön ki, hogy 41 kg a három bicikli. 16,5 kg a biciklitartó eredeti állapotában, a kapacitásbővítővel együtt 17,5 kg. Ez összesen 58,5 kg, ami még így és 3,5 kilóval alatta van a gyárilag megengedett terhelhetősígnek.

Természetesen én megértem, hogy nem lehet ilyeneket a felhasználóra bízni, csak nem tartom jónak, hogy ellehetetlenítenek egy olyan megoldást, amire amúgy lenne igény és normál körülmények között nem lehet belőle baj. Máshonnan közelítve a dolgot, a kettes szállítóra is simán fel tudok pakolni 2 db 24 kilós elektromos bringát, ami még a 62 kg-os teljes terhelésből is kilóg.

Összegezzük a költségeket

Thule EuroClick Ride biciklitartó használtan 80.000 Ft
Kapacitásbővítő + vázrögzírő kar (nem Thule) postával 22.825 Ft
Összesen 102.825 Ft

Ezért a pénzért van egy 2+1 bicikli szállítására alkalmas márkás biciklitartóm a Priusra.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr3518234567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása