Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Új autó a garázsban - Toyota Prius III. 1.8 HSD Sol

2022. szeptember 27. 08:22 - Magyar Péter 87

2022.07.22.

Mióta megszületett a kislányom elkezdett mozgatni a gondolat, hogy előbb-utóbb szükség lesz egy nagyobb, biztonságosabb, csendesebb, takarékosabb és klímásabb autóra. Persze félreértés ne essék, jól elvoltunk a Suzukival, mivel nem vagyunk sem magasak, sem szélesek, elfértünk odabent, a csomagtartója meglepően nagy, a babakocsi és a rengeteg babaholmi is simán belefért a hosszabb utazások alkalmával is.

Három viszonylag komoly problémája kezdettől fogva volt a Swiftnek:

  • Passzív biztonság szempontjából siralmas
  • Autópályán nagyon zajos
  • Nem volt benne klíma

Ebből a klíma kérdését sok utánajárással és egy szemmel láthatóan nagy összeggel sikerült orvosolni, amikor 2020. nyarán kapott egy bontott klímát. A másik két problémával viszont nem lehet utólag mit tenni, ez az autó ilyen.

img_0765.JPG

Szóval pár éve már töprengek rajta, hogy milyen autót kellene venni. Ennek történetét olvashatjátok részletesen.

Az elmúlt években elég sokféle autót volt lehetőségem kipróbálni. A Noémi szüleinek egy 2010-es Toyota Corolla-juk van, azt sokat vezetem. Aztán 2018 környékén majd egy évig írogattam a villanyautosok.hu-ra, ami azzal is járt, hogy néhány tesztautó is megfordult nálam. Ilyenek mint a Citroen C-zero, az Audi e-tron, a Renault Zoe, Mini Countryman, a Hyundai IONIQ, egy Pugeot Partner, vagy a Nissan Leaf első és második generációja. Ezen kívül a barátaim autóit is gyakran vezettem, italozási, vagy egyéb kényelmi szempontok miatt. Nemrég például volt olyan hétvége, ahol egymás után vezettem egy régi Peugeot 206-ot, egy pár éves Kia Sportage-et, majd egy BMW 320d-t 2006-ból. Aztán Laci barátomnak én teszteltem le a kiszemelt BMW i3-asát, amit azóta már máskor is vezettem, de kipróbálhattam a Peugeot 2008-asát is. Vezettem már VW e-Up-ot (és sima benzines Up-ot is), 3-as Priust, Trabant 1.1-et és még ki tudja mi mindent, ami most nem jutott eszembe.

Nagyjából tehát tudtam, hogy mely autók álltak hozzám közelebb és melyeket volt rossz élmény vezetni, melyik az, ami praktikusabb és melyikkel nem lehet semmit kezdeni és persze tudtam, melyik mennyibe kerül. Az ár, a jóság és a praktikusság hármasából viszont mindig csorbult valamelyik, kisebb nagyobb mértékben.

Az utcán is állandóan a kocsikat lesem, hogy vajon melyik az a típus, amit meg lehetne venni, melyiknek van meg minden olyan tulajdonsága, amelyre jelen élethelyzetemben vágyom. Mivel már van autónk, ami pénzben nem képvisel jelentős értéket (tehát beletenni nem érdemes az eladási árát egy másik autóba), jó lenne olyat venni, ami semmilyen szempontból nem visszalépés. Tehát legyen

  • biztonságosabb
  • csendesebb
  • nagyobb a beltere
  • nagyobb a csomagtartója
  • automata váltós
  • legalább annyira megbízható
  • és ne kerüljön sokkal többe a fenntartása
  • ja és fogyasszon kevesebbet

... mint a Suzuki.

Ezek közül van néhány, amit szinte minden fiatalabb autó teljesít, ezek a csendesség, a jobb utasbiztonság a kisebb fogyasztás és a nagyobb beltér. Van viszont néhány olyan szempont, amit kifejezetten nehezen ugrik meg az autók többsége. Ez a nagyobb csomagtartó, mert a Swift Sedannak tényleg nagy (365 literes) csomagtartója van. Sok modern hatchback-nek ennél jóval kisebb a raktere (példának okáért a VI-os Golfé csak 350 liter), Sedant meg nem akarok még egyet, mert a kis csomagtér nyílástól szétmegyek. Aztán az automata váltó kérdése is nagyon nehéz ügy a 2-4 millió forintos ársávban. Jellemzően az ebben az árban elérhető autók 4-8%-a automata váltós, ami azt jelenti, hogy nem ért hozzájuk senki, nincs bontott alkatrész, és a tervezéskor sem az volt a fő szempont hogy az automatához passzoljon a legjobban a motor karakterisztikája, vagy a fogyasztása. Ez a szempont kifejezetten nehezítette az utód megtalálását.

Aztán a megbízhatóság és a fenntartás kérdése miatt egy dízelmotoros autó szóba se jöhetett. Olyan brutális kockázatot jelent és 8-10-15 év körüli dízel autó fenntartása, amire én a legkevésbé sem vágyom. Nem azt mondom, hogy minden 10 éves dízel egy kalap szar és el fog pusztulni, amint átírod a nevedre, de benne van a pakliban, hogy befigyel egy fél-egymilliós javítás akár a turbó adja meg magát, akár a befecskendezők, netán a kettős tömegű lendkerék. Szóval nincs könnyű helyzetben az, aki megbízható családi autót keres 4 millió forint alatt, főleg az elmúlt egy év piaci tendenciáit figyelembe véve.

Egy viszonylag erős szempontrendszer állt össze már önmagában attól, hogy előrelépést szerettem volna a Suzukihoz képest és ezeken kívül is volt pár kívánságom, amiről tudtam, hogy lehetetlen mindet teljesíteni, de hátha van olyan autó, ami ezek nagy részét tudja. Nézzük mit szerettem volna még:

  • Valami jó kinézetű autót, ami nem egy Pontiac Aztekra vagy egy Fiat Multiplara vágyom
  • Egy kombit, mert sok jó kombi forma van és a csomagterük is iszonyú nagy
  • Egy tetősínes autót, amire lehet a tető festékének és az ajtó gumikédereinek szétbarmolása nélkül tetőcsomagtartót rakni
  • Vonóhorgot, hogy lehessen vele vontatni
  • Egy olyan autót amiből kilátni, mert vannak normális ablakai
  • Valami értelmes belsővel megáldott autót, nem olyat mint egy 2000-es évekbeli Alfa...
  • Modern érintőképernyőt Carplay-jel, vagy könnyen cserélhető fejegységet, amit kedvemre alakíthatok
  • NEM színes autót, értsd fekete, szürke vagy fehér. A pirosat különösen nem szeretem, ha autóról van szó.
  • Patika állapotot. Nem kifejezetten műszakilag. Nem zavar ha kicsit olajpárás a motor, vagy vakrozsda van a futóművön, esetleg cserélni kell a lengéscsillapítót. Hibátlan kárpitot és színben tökéletesen passzoló karosszériaelemeket szeretnék. De főleg az új állapotú beltér nagyon fontos, mert azzal nagyon nehéz utólag mit kezdeni.

Skoda Octavia

Először a régi nagy kedvencemet, a Skoda Octavia-t nézegettem. Nagyon jól eltalált szinte bármelyik generációról is legyen szó. Mind a kombi, mind az ötajtós (ami szedánnak tűnik, de nyílik az egész hátulja) jól néz ki belőle. A kombi mellett szólt hogy csak azon van tetősín és nekem kicsivel jobban is tetszik. A legjobban a 2016 körüliek tetszenek, mindegy hogy egybelámpás, vagy a kicsivel újabb osztott lámpás, ugyanolyan szép mindkettő. 

Amikor 1-2 éve komolyabban elkezdtem nézelődni, még 3,5 - 4 Millió Ft között lehetett venni 2016 utáni DSG váltóval szerelt szívóbenzin motoros Octaviakat 180.000 km alatt. Azóta ugyanezek az autók felkúsztak 5 millió forintig. Kár érte.

VW Golf VI variant

A Golf kombi azért jött szóba, mert méreteit tekintve megegyezik az Octavia kombiéval és a formája is hasonló. Ok, kicsit szögletesebb, kicsit papósabb a beltere is, de még elmegy. Ami nagyon meglepő, hogy árban egy hajszállal az Octavia után kullog.

Ezt az típust sokáig nézegettem az utcán, de aztán elvetettem, mert nem tudom benne magam igazán elképzelni.

Kia Ceed kombi

Ez a típus nagyon megbízható autó hírében áll. Van belőle kombi is aminek méretes csomagtere nagyon vonzott. Ugyan nem olyan szép mint egy Octavia, de azért meg tudnék barátkozni a formájával. A négysebességes automata viszont lehangoló. Mind fogyasztásban mind motorhangban a Suzuki élményt vetíti előre, olyanom pedig már van, köszönöm, nem szeretnék még egyet.

Opel Astra Caravan

A kombi vonalat tovább fűzve belebotlottam az utcán egy J Astrába, ami nagyon megtetszett. Mind külsőre, mind belsőre elég kívánatos ez a model. Nagy a csomagtartója, van tetősínje, és automata váltóval is elég sok példányt kínáltak használtan.

Aztán valahogy nem vitt rá a lélek, hogy beleüljek egy ilyenbe, valahogy nem az én világom az opel, nem tudom pontosan miért. Pedig az ára sem volt vészes, főleg az Octaviához képest.

Toyota Auris TS

Az Auris egy meglehetősen kicsi autó, de a kombi változata majdnem akkora csomagtartóval rendelkezik, mint a fentebb említett kombik, hatalmas beltérre pedig nincs igényünk, egy közepes méret teljesen megfelelő. Mindaddig amíg be nem ültem egy ilyenbe, azt hittem ez a tökéletes autó, mert formára nagyon bejön. A beltér viszont eléggé elborzasztott, főleg a műszerfal elrendezése. Szó szerint egy fal van a fezető előtt, nem szép látvány, persze meg lehetne szokni. Az automata váltó és a fogyasztás kérdését a hibrid hajtás jól megoldaná és még tetősín is van a kocsin, az ára viszont még az Octáviájénál is nagyobbat emelkedett az utóbbi időben. Nem hiába, összességében egy jó kocsi lenne...

Skoda Fabia

Volt pillanat, amikor még új autó vásárlásán is komolyan elgondolkodtam. És igen, a legújabb Fabiát nézegettem, mert a katalógus egy viszonylag nagy méretű csomagtartót, tágas belteret és egy modern fiatal autó minden előnyét mutatta. Sajnos az ára már a típus megjelenésekor is csak visítva ment volna el (6M kölrüli kezdő listaárra emlékszem), de pár hónappal később egy automata váltós konfigurációért márt 8 millikó forint körül kértek volna, egy éves szállítási határidővel.

Hyundai IONIQ electric

Nagyon szeretem az elektromos autókat. Ha lenne az igényeimnek megfelelő elektromos kocsi, ami árban is versenyképes a felsoroltakkal, szinte biztosan azt választanám. Az igény a hatótávval kapcsolatban csupán 220 km, télen-nyáron biztonsági tartalékkal. Ez a legtöbb mai új elektromos autónak (15-20 mFt környékén) nem kihívás, ezt mindegyik tudja, de a használtan 8-10 millió alatt elérhető típusok közül szinte egyik sem.

A legközelebb a kívánalmaimhoz az IONIQ áll, amit pár éve volt alkalmam tesztelni egy hosszabb hétvégén. Méretben jó lenne, még a csomagtartója is elegendő. Hatótávban csak ideális körülmények között kamion tempóban tud egy kicsivel 200 km felett, de még talán egy 15 perces töltés is beleférne. Az ára viszont elszomorítóan magasra kúszott. Gyakorlatilag az újkori árán forognak a kis akkus változatok. 8 millió alatt nincs elfogadható...

Opel Ampera

A villanyautós tulajdonságokat a Plug-in hibridek közül az Ampera tudja a legjobban. Rövid távokon gyakorlatilag villanyautóként használható. Az ár ennél a típusnál is el van szállva, 4-5 mFt alatt nem igazán kapni jót. Viszont nem csak ez a baj vele. A külső méreteit szemlélve nagynak tűnik, de ez az autó csak 4 személyes és a csomagtartója sem kiemelkedő, gyakorlatilag nem lenne előrelépés a Suzukihoz képest. 

Toyota Prius III.

A címből és a főképből már kiderült, hogy végül a Prius lett, de szerettem volna leírni, hogy milyen típusokon kereszül vezetett odáig az út. Természetesen messze nem felel meg minden fentebb támasztott kritériumnak, de van néhány dolog amiben nagyon ügyes.

Csak ezzel a hibrid hajtással gyártották (1.8 HSD), ami a 2-es Priusban már bizonyított (ott 1.5 HSD de az elv ugyanaz, csak a benzinmotor változott kicsit). Nagyon megbízható autó hírében áll. Újonnan jó drága volt a hibrid hajtás miatt, ami miatt kénytelen volt a Toyota alapból magasan felszerelni. Az ára megáll 4 mFt alatt. A beltere nem hatalmas, de teljesen elfogadható, a csomagtere is pont annyival nagyobb mint a suzukinak, hogy már érezhető legyen. Mivel nyílik rendesen a hátulja, nagyobb tárgyak is belepakolhatók. Ja és nagyon keveset fogyaszt akkor is ha rövid utakra használjuk, autópályán pedig még éppen nem hangos (mint a Prius II.)

Összességében van egy pár dolog, amit nem tud, pl nincs tetősínje és vonóhorgot sem lehet rá szerelni. Nem kombi (bár majdnem) és a műszerfal sem nevezhető kifejezetten szépnek de van rengeteg ennél sokkal csúnyább óracsoport.

 A vásárlás

Azzal, hogy a típust sikerült eldönteni, nem lett meg azonnal a kocsi. Sajnos magyarországon nem sok Priust adtak el, mert az újkori ára 2010-ben 9-10 millió forint volt, ami világválsággal sújtott magyar gazdaságot figyelembe véve elég borsos árnak tűnik. Magyarországi magánszemélytől, magyarországon elsőként forgalombahelyezett autót lényegében nem lehet venni. Az összeset kereskedő árulja és külföldról származik.

Sokáig nézegettem a hirdetéseket a hahun, el is mentem a Fehér úti kereskedésekbe megnézni párat, de mindegyiknek volt valami látványos hibája, vagy nagyon drága volt. Olyan is volt, ami nem indult be a telepen, mert lemerült a kis akkuja. Aztán egy volt kollégám ajánlására ellátogattam az Elite autó telepére. Ők kizárólag Toyota hibridekkel foglalkoznak, ezen belül is leginkább Prius II, Prius III. és Auris van náluk. Volt is lementve több hirdetés úgyhogy egy napon ellátogattam hozzájuk. 

elite_auto.jpg

A telepen akkor ezen a részen csak Prius III. állt, a kettesek a telep másik részében voltak felhalmozva. Körülbelül 12 autót néztem meg kívül belül. Ami közös volt bennük, hogy egyikben sem volt pótkerék és hogy kisebb-nagyobb sérülések minegyiken voltak, hol belül hol kívül.

A legjobban ez a pldány tetszett

Ami elsőre megfogott az a világos bézs belső kárpitozás, a sok szürke küzül élesen kitűnt. Aztán a gyöngyházfehér szín és a nagy felni is kifejezetten jól áll a Priusnak. A kereskedő által mellékelt állapotlap szerint egyetlen fém eleme sem volt fényezve, mindenhol a gyári (a lökhárító valószínűleg volt, de az nem mérhető). Az órája pedig 250e km-t mutatott. Természetesen volt ennek is hibája, a belső térben a könyöklő például nem megy vissza teljesen alapállásba, kb 5 centire a végétől megakad, a kormányon látszik a kopás, az első lökhárító alsó részéről pár csíkban le van kaparva a festék, az alufelniket kicsit megmarta a só és a fényezésen sok helyen az látszik, mintha a mosogatószivacs dörzsi részével mosták volna le, az első lámpa pedig már kicsit matt.

Az autó egyébként Hollandiából származik, 240e km-ig vezetett papír alapú szervizkönyvvel és az látszik rajta, hogy kinti autó volt. A felniken és egyéb alumínium részeken megmarta a só, úgyhogy valószínűleg valamelyik tengerparti város közelében használták. 

Az ára is rendben volt legalábbis a többihez képest, mert majd 4 millió forint nagyon sok egy 13 éves autóért, de 2022-ben ez a helyzet.

A piaci helyzetre való tekintettel úgy döntöttem, hogy nem várok tovább és azonnal lefoglalóztam. 10% kézpénzben és el is indították a névre írási procedúrát. Körülbelül egy hétbe telt mire a papírmunka lezajlott és mehettem a kocsiért. A fizetésnél azért volt némi izgalom, mivel a vételár utalással teljesített része kicsit nehezen érkezett meg. Már vagy fél órája néztük egymást a Jenővel, hogy mi lesz hamarabb, a zárás, vagy a pénz megérkezése. Szerencsére 17:58-kor megérkezett a pénz, de ekkor már kulccsal a kézben álltak a kollégák, hogy akkor most zárnak.

Így lett egy Tolyota Prius III az új családi autó. A Suzuki pedig átvette a második autó szerepét.

img_0770.jpeg

Az órája nálunk 255.748 km-ről indul. Majd kiderül meddig jut.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr6017891149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása