Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Egy év a négyévszakos gumival - a tapasztalatok

2020. május 25. 16:20 - Magyar Péter 87

2019.03.01. (már egy éve itt van a félkész poszt, most befejeztem)

Kicsivel több, mint egy éve, 2018 február 16-án került fel először négyévszakos gumi a Suzukira. Régóta gondolkodtam a váltáson mert a téli és a nyári szett is vészesen öregedett, viszont kopás jelei nem igazán mutatkoztak rajta. Elhatároztam, hogy ha jó áron el tudom adni a téli kerekeket, akkor beruházok egy vadonatúj prémium minőségű négyévszakos gumira, mert biztos voltam benne, hogy rosszabb nem lehet, mint egy 5-8 éves évszaknak megfelelő. A nyári gumiknak pedig családon belül lett gazdája.

dsc08445-3.jpg

Még itt az elején szeretném leszögezni, hogy nem mindenkinek és minden körülményre jó a négyévszakos gumi. Általánosságban nem ajánlom senkinek, de bizonyos helyzetekben, mint amilyenben én is vagyok, teljesen indokolt és értelmes alternatívája a szezonális abroncsoknak.

És akkor jöjjön a szubjektív vélemény!

Egy év alatt általában találkozik az autó mindenféle időjárási körülménnyel. Leginkább persze a száraz aszfalttal, ahol a Nokian WeatherProof 165/65R14 T79 maximálisan hozta a tőle elvárható teljesítményt. Egyszer sem kerültem miatta olyan helyzetbe, amiben csak felmerült volna, hogy a tapadása nem olyan jó, mint a korábbi gumiké, pedig volt 1-2 nagyobb fékezés, autópálya tempóról is. Nem csúszott meg váratlanul, nem vesztette el a tapadást nagy sebességű kanyarodáskor sem. Nem tapasztaltam nyúlást a kánikulában vagy keményedést a mínuszokban. Minden hőmérsékleten és útburkolaton hasonlóan viselkedett. Teljesen kiszámítható és kiegyensúlyozott gumiabroncs benyomását keltette. Egyetlen dolog tűnt fel, az is inkább csak egy év eltelte után, mégpedig a korábbiaknál több nyikorgás.

Többször megnyikkant egészen kis sebességnél is, amikor a kormány majdnem teljesen alá volt szedve, de egy-egy gyorsabb fordulónál is lehet néha hallani, hogy nyikkan a gumi. Ilyenkor természetesen nem veszít a tapadásból, nem sodródik, nem csinál semmi rendelleneset, csak picit nyikorog. A korábbi évszaknak megfelelő gumik sosem keltettek efféle hanghatást, inkább csak tompa surrogást hallattak, amikor már megcsúsztak, ami szerintem sokkal aggasztóbb, mert arra utal, hogy kicsit keményebb az anyag a kelleténél. Szóval a nyikorgás fura lehet, de nekem inkább azt sugallja, hogy ez a gumi bizony tapad és hangosan sikít mielőtt elengedné karmaival az aszfaltot.

dsc08446-4.jpg

De mérjük csak meg, mennyit kopott

Az eredeti elméletem szerint, a négyévszakos gumi gyorsabban kopik, mint az évszaknak megfelelő, főleg nyáron. A gyorsabb elhasználódás mellett szól az is, hogy nem csak az év felében van az autón, hanem folyamatosan. A terveim szerint 4-5 év után lesz szükséges a csere a kopás miatt és pont ez az a határ, amikor már elkezdenének mutatkozni a felületen az öregedés jelei, például mikrorepedések formájában. A kopás gyorsaságát szeretném méréssel is ellenőrizni. Sajnos a gumiabroncs barázdáinak mélységét nem lehet teljesen egzakt módon megmérni, mert a futófelületen nem mindenhol ugyanolyan mélyek az árkok. Ezért igyekeztem megkeresni a gumi legmélyebb barázdáit és azokat megmérni pár helyen.

dsc08447-5.jpg

Amikor először felkerültek a kerekek, akkor azonnal elvégeztem ezt a mérést és fel is jegyeztem, hogy körülbelül 8,5 mm a gumi profilmélysége. Ez tehát a kiindulási pont, amitől most feltehetőleg picivel kevesebbet fog mutatni a digitális tolómérő. A mérést természetesen mind a négy kerék több pontján is elvégeztem, és a mért eredményeket kerekenként durván kiátlagoltam. 

A mérés megkezdése előtt nézzük a kiinduló adatokat.

    • Gyári profil ~8,5 mm
    • Azóta eltelt 14 hónap
    • Az autóval megtettem 12.000 km-t

Ezt követően a mérés eredménye kerekenként:

  • Bal első: ~7,8 mm
  • Jobb első: ~7,5 mm
  • Jobb hátsó: ~8.0 mm
  • Bal hátsó: 8,3 mm

dsc08448-6.jpg

Látszik tehát, hogy míg az első (azaz a hajtott) kerekek majdnem 1 mm-t koptak, addig a hátsók, csak körülbelül felet. Az is felfedezhető a mérésből, hogy az autó bal oldala, tehát a vezető felőli oldal egy picivel jobban megőrizte a futófelületét, mint a másik oldal. Sajnos egy szál tolómérővel simán benne van, hogy mérési hiba az a 2 tizedmilliméter, de az is lehet, hogy az autó jobb oldala valamiért jobban meg van terhelve, mint a bal. Nem tudni, mindenesetre a forgásirányos abroncsok miatt a jobb és bal oldalt nem lehet felcserélni. Az első és a hátsó kereket viszont igen és tervezem is a következő szervizkor elvégeztetni a kerekek cseréjét, hogy kiegyensúlyozottabb legyen a kopás, ne legyen 1 milliméternél nagyobb eltérés az első és a hátsó kerekek között. Ennyi hát, ez sem fog egyhamar elkopni.

Aki kíváncsi, mennyibe került eddig egy közel 20 éves automata váltós Suzuki Swift jó állapotban tartása az megnézheti ebben a kissé összetett, de minden költséget tartalmazó táblázatban. Aki kevesebb adatra és több grafikonra, fogyasztási adatra vágyik, az a Spritmonitoron is nézelődhet. Van egy összefoglaló cikk a Totalcar Népítélet rovatban, ebben röviden le van írva milyen autóról van szó.

A Patreonon pedig megtalálhatjátok az összes eddigi írásomat, nem csak Suzukis témában!

mukigarage_logo_100.png Blog excel_logo_100x100.jpgTáblázat spritmonitor_logo_100.pngSpritmonitor patreon_logo_100.pngPatreon tc_logo_100.jpgNépítélet
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr2914547528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása