A Suzuki Swift sedan egy kiváló autó volt 20-30 évvel ezelőtt. Magyarországon teljes értékű családi autónak vették nagyon sokan, akik nem engedhettek meg maguknak nagyobb, vagy drágább autót. A Japán tervezők viszont nem feltétleül arra gondoltak, hogy napi szinten 4 (vagy akár 5) ember utazzon benne, illetve nem biztos, hogy az európaiak testalkatát vették alapul, ugyanis ha ebbe a kocsiba beül négy 95 kilós ember, a kocsi orra látványosan az égnek áll. Ez a jelenség gyakran megfigyelhető az M3-as autópályán, amikor kőműves brigádok szelik át ilyen autókkal az országot.
Mi egyanezt az állapotot egy utánfutó ráakasztásával értük el (meg persze csomagok, biciklik felpakolásával). A Suzuki mérnökei is gondoltak arra, mi van ha nagy terheléssel kell közlekedni, ezért beépítettek egy tekerőgombot, amivel a tompított fényszóró világítási szögét lehet állítani, hogy ebben az állapotban, amikor a hátulja a földön ül, se vakítsa a szembejövőket.
A rugóút elfogyása viszont nem csak azért baj, mert kellemetlen látvány vagy vakítja a lámpa a szembejövőt, hanem mert gyakorlatilag nem rugózik a hátsó tengely.
Ennek megoldására légrugót szereltem a Suzukiba...
Persze nem olyan állíthatót (airride), ami prémium autókban, vagy egyes tuning autókban található, hanem egy végtelenül egyszerű változat, ami a tekercsrugó közepébe illesztett gumitojásból és egy szelepből áll.
Megrendeltem a készletet, mikor megérkezett, két tartós, kemény gumóból készült ballont kaptam, amiről eképzelésem sem volt, hogyan lehetne könnyen beszerelni.
Az egyik suzukis fórumon azt írta valaki, hogy a rugó kiszerelése nélkül is be lehet gyömöszölni, de számomra ez lehetetlennek bizonyult.
Ki kellett szerelnem hozzá a rugót, ami hobbisták számára elég durva művelet.
Első körben vennem kellett egy rugőösszehúzó készletet, mert a kerék leszerelése után hamar rájöttem, hogy anélkül nem fog menni. Biztos van különbség a 9000 és a 90.000 Ft-os szerszám között, mert az általam választott legolcsóbb rugóösszehűzóval ez a művelet eltartott néhány órán keresztül. Sőt, magát a szerszámot is meg kellett csonkítani a sikítóval, hogy beférjen a megfelelő helyre.
A heroikus küzdelem ott vágott a tetófokára, amikor beláttam, hogy a lengéscsillapító felső csavarjának kitekerése nélkül nem tudom visszatenni a rugót (benne a ballonnal) és amikor kitekertem a csavart és feszegettem a rugót, beesett a lengéscsillapító felső része és összenyomódott. Természetesen sehonnan nem lehetett hozzáférni, hogy újra fel lehessen tolni a furatába, ezért kénytelen voltam egy impuszkulcsot pillanatragasztóval veragasztva a lengéscsillapító felső csavarjának imbusz kulcsnyílásába, hogy aztán ki tudjam húzni a lengéscsillapítót az imbuszkulccsal. Ezután pedig még azzal is meg kellett küzdenem, hogy az imbuszkulcs úgy beragadt, hogy hosszas kalapálásra volt hajlandó csak elengedni a pillanatragasztó.
A herikus küzdelem azonban meghozta gyümölcsét és az eredmény elég meggyőző lett. 1,5 bárra fújva a szerkezetet, nemcsak keményebb rugózás, hanem magasabb alapállapot lett az eredmény. A próbaúton eléggé megrángattam, rámentem fekvőrendőrökre, mentem vele gyorsan, nagyokat fékeztem kanyarban is, de az úttartásra vonatkozó negatív hatást nem vettem észre. Egyedül azt érezni, hogy egy picit feszesebb lett a rugózás, de még mindig sokkal kevésbé rázós, mint a Prius a 17 collos kerekekkel.
Látványra pedig kifejezetten vagány lett, az a kb 2 cm emelkedés a hátuljában.
A művelet költésge:
Légrugók | 13.890 Ft |
Ha kíváncsi vagy mennyibe került eddig egy több, mint 20 éves automata váltós Suzuki Swift jó állapotban tartása nézd meg ebben a kissé összetett, de minden költséget tartalmazó táblázatban. Ha kevesebb adatra és több grafikonra, fogyasztási adatra vágysz, nézelődj a Spritmonitoron. Van egy összefoglaló cikk a Totalcar Népítélet rovatban, ebben röviden le van írva milyen autóról van szó.
A Patreonon pedig megtalálhatjátok az összes eddigi írásomat, nem csak Suzukis témában!
Blog | Táblázat | Spritmonitor | Patreon | Népítélet |