Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

3000 km egy elektromos rollerrel

2021. szeptember 23. 20:12 - Magyar Péter 87

Először 2019 nyarán próbáltam ki egy kedves barátom rollerét, amiről írtam is egy tesztet a villanyautosok.hu-ra. Azonnal megtetszett a rollerezés. Annyira, hogy meg is rendeltem a Xiaomishopból ugyanazt a Mi M356 modellt, amit teszteltem. Fő szezon lévén egy hónap várakozás után, augusztus 2-án érkezett meg hozzánk.

dsc01052-31.jpg

Ekkor még a XIII. kerületben az Angyalföldi úton laktunk és legtöbbet a Babér utcába jártam vele, ahol a munkahelyem van. Persze nem csak munkába járni jó egy rollerrel, hanem lényegében bárhova, ami gyalog/bicikli távolságra van. Én jellemzően botba jártam még vele, a feleségem meg fodrászhoz, kozmetikushoz, meg ilyen lányos helyekre, amik ott voltak a környéken. A kilométerek java viszont így is a munkába járásra ment el. A tömegközlekedéssel vagy gyalog több, mint fél órás utat a rollerrel kb. 10 perc volt megtenni, nem csoda, hogy megszerettem.

6f419e2d-2d5b-4d82-88fb-abde15a6991a.png

Így kb 1000 km ment bele 8-10 hónap alatt (600 km után született még egy teszt), aztán közben elköltöztünk Dunakeszire. A rollert viszont nem kellett itt sem letenni, mivel a kisebb városokban talán még jobban felerősödik az igény a gyors egyéni közlekedésre. Ezekben a városokban a helyi tömegközlekedés sokszor ritkább, a legtöbb családnak pedig van autója. A távolságok is inkább autóra szabottak. 5-10 perc gyaloglásra csak 1-2 bolt érhető el, de autóval ennyi idő alatt lényegében átszelhető a város (ezt csak azért írom, mert sok kis városra ez ugyanígy igaz). Na és itt a rollerrel lényegében az autó sebességével közlekedhetünk (mivel olyan helyeken is át lehet vágni ahol kocsival kerülni kellene).

Tehát nemhogy csökkent volna az e-roller használatom, hanem még nőtt is. Egy kezemen meg tudom számolni, hányszor voltam gyalog a közeli Sparban, mert a roller ha nem is sokkal gyorsabb, de sokkal kényelmesebb.

A munkába járásról egy időre azonban le kellett mondanom, mert hiányzott a bicikliút (egy szakaszon) Dunakeszi és Budapest között. Mivel a vasútállomás a lakástól csak visítva van gyalog távolságra, ezért támadt egy ötletem, hogy kipróbáltam a roller és a vasút kombinációját, ami élhető megoldásnak bizonyult ebben a viszonylatban. Oké hogy nem könnyű egy 12 kg-os roller, de a vonatra feltenni nem vészes, főleg az alacsony padlósra. A fél óránként járó vonat viszont nem az én műfajom, több alkalommal is volt, hogy csak 1-2 perccel késtem le.

0d66f789-1d52-4954-872e-e6dbc440bcf4.png

Közben jött a tél, a Covid és a HO időszak, ekkor leginkább csak a boltba mentem el egy-egy napsütéses napon. Aztán a korlátozások részleges feloldására elkészült a bicikliút hiányzó része is (természetesen a tél közepére), amit rögtön ki is próbáltam. A hideg ellenére elviselhető volt a pontosan 13,5 kilométeres utat megtenni oda és vissza is. Ehhez nagyjából 55 perc kellett télen (nyirkos aszfalton félhomályban). Ugyanez a távolság kocsival 30-40 perc körüli a csúcsidőben, a vonatos kombinációval pedig ha mindent elértem, akkor pontosan 1 óra körül alakult.

b57bd879-a1cb-452a-85e6-7e14d5a3e3e8.png

Ahogy enyhült az idő, egyre többet mentem dolgozni a kis Xiaomi-val és ahogy kitapasztaltam a legjobb útvonalat a menetidő is folyamatosan csökkent, (pesten belül van egy rész ahol még mindig nincs bicikliút ezért ott többfelé lehet menni, ezeket próbálgattam). Most már egy szép nyári napon, ha a nem fogok ki túl sok lámpát (esetleg átmegyek a piroson) már 40 percre is le tudom nyomni a menetidőt, ami simán vetekszik az autós menetidővel. (Ok, éjszaka 15 perc kocsival, de nem akkor megyek dolgozni.)

A részleges HO maradt a munkában, de most már általában heti 3 alkalommal is be kell járnom, amit ha lehet, a rollerrel teszek, így hetente akár 100 km is beleszalad.

Hibák

Sajnos a hibák és a defektek sem kerültek el, bár hasonló rollerrel rendelkező ismerőseim és a facebook csoportok tapasztalatából kiindulva egészen jól megúsztam. A picivel több, mint 2 év alatt csak 2 defektet kaptam. Az egyiket talán a második hónapban, a másikat pedig rá 2 évre, szóval volt kb 2 tiszta év, amikor nem történt defekt. Egy komolyabb meghibásodás is volt, amit szerencsére garanciában javított a Xiaomishop. Az volt, hogy amikor világított az első lámpa, érezni lehetett enyhe megtorpanásokat a hajtásban, kikapcsolt lámpával minden ok volt. Ezzel egyidőben a tempomat sem aktiválódott többé. A rollert felemelve és üresen járatva is lehetett hallani kattanásokat, mintha az elektronika nem tudná mindig szinkronban hajtani a motort. A jelenség 1-2 hét használat alatt fokozódott, végül már csak nagyon lassan mertem vele menni, mert féltem hogy leblokkol az első kerék és fejre állok. Elvittem a szervizbe, ahol 3 hét várakozás után motorvezérlót cseréltek benne, ami megoldotta a hibát. Ja és cserélték még a hátsó lámpát, ami már egy ideje nem világított mert a vezetéke eltört a sárvédő alatt.

Nem sokkal a hiba kijavítása előtt a Xiaomi Home appon keresztül jött az értesítés, hogy elértem az 1500 km-t és vigyem szervizbe általános átvizsgálásra. A hiba miatt pont el kellett vinni amúgy is a szervizbe, de ez az üzenet pont jó volt arra, hogy megjegyezzem mennyi kilométer van benne, mivel a motorvezérlő cseréjével az odometer is nullázódott.

0365c5d7-d3d1-427e-94a2-673b1dd16827.jpeg2020. augusztus: 1500,335 km

0f720ce0-8d26-4fd6-a7dc-bbf9fe802186.jpeg2021. szeptember: 1500,02 km


A javítás óta eltelt kicsivel több, mint 1 év alatt sikerült beletenni még 1500 km-t így már túl vagyunk a 3000 km-en is. Közben a gumik állapota is kezdett kritikussá válni. Az első gumi közepéről konkrétan eltűnt a minta, a hátsó kerék is csak egy hajszállal nézett ki jobban és a nyár is véget ért, így amikor leeresztett a kerék elhatároztam, hogy a külsőket is cserélni fogom. Egy közeli rollerszerviz a náluk kapható 4000 Ft-os belső mellé plusz 4000 Ft-ért vállalta volna annak cseréjét. Ugyanennyi lett volna a másik keréken csak a külső cseréje is, így az otthoni szerelés mellett döntöttem. A Xiaomi annyira jó fej, hogy az új roller mellé csomagoltak 1-1 szett külső és belső gumit is. Mivel egy belsőt már elhasználtam maradt egy belső és két külső gumim. Pont mindenem volt a művelet elvégzéséhez (a biztonság kedvéért vettem még egy belsőt).

A házi gumicserét viszont nem ajánlom senkinek. Nagyon-nagyon nehéz fel és leszerelni a külsőket. A műanyag biciklikerék leszedők eltörnek, a fémek pedig elhajlanak és legalább 3 kéz kellene hozzá, hogy ne pattanjon ki sehol, miközben próbáljuk rábírni hogy felmenjen a felnire. Hab volt a tortán, hogy a hátsó kerékre fordítva tettem fel a külsőt, ezért még egyszer le kellett szednem. A két gumi lecserélése így nettó 3 órás munka volt. Mindenki döntse el, hogy megér-e 8000 Ft-ot ennyi szabadideje, esetleg ügyesebbnek érzi magát nálam és úgy gondolja, hogy neki menne fél óra alatt is.

A gumin kívül a fékbetéteket cseréltem még le, mert úgy éreztem hogy már nem fognak olyan jól mint régen. A kiszerelés után viszont az látszott, hogy még nem koptak el, az új betétekkel összehasonlítva az látszott, hogy a kopóréteg 70-80%-a megvan. Mindenesetre kicseréltem és a fékhatás érezhetően javult.

A féket utána állítani, valamint a csukló mechanizmus csavarjait meghúzni kb 2-3 havonta kellett. Ilyenkor a fékkart koppanásig húzva is alig fogott, a kormány pedig már centis holtjátékkal mozgott. A beállítás után viszont olyan lett, mint az új.

Na és jó még az akku?

Érezhetően nem romlott a kapacitása. Amikor Budapesten laktunk kb 2-3 naponta töltöttem akkor is, ha minden nap mentem vele dolgozni. A leghosszabb utat akkor tettem meg vele, amikor a Suzukiba klímát szereltettem és a beszerelés helyszínéről, Csepelről kellett vele reggel elmennem a Duna plázához dolgozni, majd délután vissza (természetesen a kettő között fel kellett tölteni). Ez durván 21 km volt nagyrészt nyélgázon, és maradt még pár százalék.

Mostanában pedig az munkába járós 13,5 km alatt 45-50%-ot merül, de mindig visszatöltöm indulás előtt 90-100%-ig, mert 40% alatt érezhetően gyengül (ez új korában is így volt). Emiatt a gyengülés miatt leginkább a 100 és 30 százalékos tartományban használtam mindig. Az alsó 50%-on amellett hogy gyengébb, még gyorsabban is merül, ezért sem érdemes egy olyan utat töltés nélkül megtenni vele, ami már elfogyasztotta odafelé az első 50%-ot. A 0-100% töltés ideje elég hosszú, akár 4 óra is lehet, de mivel sokszor 30-40-50%-ról indul a töltés, nem fájdalmasan sok. Legtöbbször éjjel töltöm, vagy amikor beérek melózni, rádugom a töltőre az irodában. Azonban mielőtt áramlopással vádolnátok, kiszámoltam, hogy kb 1,25 kWh-át fogyaszt 100 km-enként, ami azt jelenti, hogy eddig körülbelül 32 kWh-át fogyasztott el összesen a roller. Ez megfelel 1200 Ft-nyi villamos energiának lakossági tarifával számolva.

4a476626-bcf2-4742-a26c-6238763f2f0d.jpeg

Szóval változást nem érzek az új állapothoz képest, de teljesen normális, ha ennyi idősen és ennyi kilométerrel 2-4 km-rel csökken a megtehető hatótáv.

Mindent összevetve nagyon jó vétel volt ez az M365-ös roller. Ha csak azt nézem, hogy mennyi autózást váltott ki, akkor is az árának legalább a felét már visszahozta. A környezeti terhelésről nem is beszélve. Nagyon erősen gondolkodom az utód Xiaomi Mi S1 megvásárlásán, leginkább a garancia miatt. Lényeges különbség nincs köztük, annyi történt, hogy javítottak a czuklómechanizmuson, a hátsó sárvédő kapott gyárilag egy erősítést (amit én már beleraktam utólag az enyémbe) és az alap változat is megkapta a Pro modell kijelzőjét. A kijelző nagyon csábító, de sajnos az új modell már nem 130, hanem 180eFt-ba kerül. Ezen még gondolkozom egy kicsit…

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr2116689388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása