Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Könyöktámasz javítás a Priuson

2024. február 18. 21:04 - Magyar Péter 87

A Priusnak egy elég látványos hibája volt a beltérben amikor megvettem. A könyöktámasz nem akart visszamenni a helyére, a zárt állapot előtt 4-5 centivel megakadt. Már a hirdetés képein is látszik, hogy nincs becsukva.

index3.jpg

Ezt sikerült most, 1,5 év után orvosolni.

Egyszer már nekirugaszkodtam a műveletnek de akkor nem jöttem rá, hogyan kell szétszedni a könyöktámaszt, hogy hozzáférhetővé váljon a mechanika. Túrtam a netet is, hátva valaki már belefutott ilyen hibába és dokumentálta a megoldást, de nem találtam ilyesmit sem. Ezért húzódott ilyen sokáig mire újra nekiálltam.

Nem tudom miért pont most vettem rá magam, de reggel felkelve éreztem az erőt magamban, hogy végére járjak a dolognak. Hajszárítóval és (telefonhoz való) műanyag szétszedő készlettel felvértezve mentem le a mélygarázsba. A hajszárívóval jól átmelegítettem az egész könyöktámaszt. Erre azért volt szükség, mert a pattintós műanyagok sokkal kevésbé hajlamosak a törésre melegen, mint a 10 fokos pincehőmérsékleten.

Utána elkezdtem feszegetni magát a felnyíló részt de nem jutottam semmire, aztán a felnyitható rész alatti középkonzolt vettem célba a hátsó ülésről. Le is bontottam egy ngyobb műanyag elemet és találtam ott csavarokat is, de kicsavarva azokat nem történt semmi, sem a felnyitható rész, sem a műanyag doboz nem mozdult semerre.

A könyöktámaszt teljesen hátratolva alulról belenézve észrevettem, hogy a szövetburkolatos részt négy csavar fogja (legalábbis ennyit lehetett látni). Ahogy azokat kicsavartam, megmozdult a felső rész, de leszedni még nem lehetett. Felnyitva és eltolva a másik irányba rá lehetett látni még négy csavarra de csak kettőhöz lehetett rendesen hozzáférni. A másik kettőhöz pont amiatt a megakadís miatt (ami miatt nem lehetett visszatolni alapállásba) csak kb 45 fokos szögben lehetett bedugni a csavarhúzót. Szerencsére műanyagba hajtott csavarokról lévén szó, sikerült kipiszkálni a két nehezen elérhető csavart. Ezzel levehetővé vált a szövettel burkolt felső rész, de a mechanika még mindig nem volt teljesen látható. Ezt az állapotot nem fotóztam le, csak amikor már sikerült kicsúsztatni a felső részt és láthatóvá vált az a libikóka szerű műanyag elem, aminek a rugója eltörött, azt is csak az eredeti állapot helyrellítása után.

img_2389.jpeg

A hibát egyébkén a fenti képen látható libikóka jobb oldalán található lyukon keresztül látható rugójának az elpattanása okozta. Illetve nem elég, hogy a rugó nem volt a helyén, letört a rugóvezető műanyag pöcök és maga a libikóka sem volt a helyén, így a tetején futó keresztbordák egyikében akadt meg a csúszka.

A libikóka eltávolítása után ez a kép fogadott:

img_2384.jpeg

A letörtö pöcköt pillanatragasztóval, a rugót pedig melegragasztóval rögzítettem a helyére. A rugó rögzítésére alapesetben nem lett volna szükség, hiszen gyárilag sincs, de az összerakásnál segített, hogy valami fogja a rugót. A libikóka helyérekerülése után már ragasztás nélkül sem kellene mözögnia és a rugóvezetőt sem kellene, hogy oldalirányú erőhatás érje, valószínűleg, csak a gyári összeszerelés gyorsításában van szerepe. Emiatt nem is teljesen értem, milyen erők érhették, ami miatt az egész libikóka kimozdult a helyéről...

Az összeserelés már gyorsan ment. Felpattintottam a műanyagokat, visszatekertem a csavarokat (most már minden csavar könnyen hozzáférhetővé vált) és készen is volt. Az 1 órás bontás után kb 10-15 percet vett igénybe az összerakás (miután megszáradtak a ragasztások).

A végeredmény egy rendes Priusbelső! :)

img_2391.jpeg

Ha kíváncsi vagy mennyibe kerül egy korai (2009) Toyota Prius III. fenntartása kövesd az autó történetét itt a blogon, vagy a Spritmonitoron, ahol az összes tankolás is fel van jegyezve.

A Patreonon pedig megtalálhatjátok az összes eddigi írásomat, nem csak Priusos témában!

mukigarage_logo_100.png Blog spritmonitor_logo_100.pngSpritmonitor patreon_logo_100.pngPatreon
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr5418328581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása