Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Már megint az akkumulátor

2018. november 03. 12:51 - Magyar Péter 87

Nagyon enyhe az idei október, mégis 1-2 alkalommal, amikor az Suzuki a szabad ég alatt aludt, indításkor lehetett érezni, hogy gyengébben forgat mint korábban. Fel is vittem az aksit a lakásba, hogy feltöltsem. Azt gondoltam, hogy csak a kevés használat miatt nem tud visszatöltődni. Egy egész éjszakát lógott a szuper Lidlis töltőn, másnap pedig szépen indult is a kocsi.

Mivel még nincs parkolási engedélyem a XIII. kerületben ház előtt, ezért kocsival mentem dolgozni. Munka után pedig elvittem egy közeli ingyenes utcába. Már délután amikor beindítottam, éreztem, hogy nincs minden rendben, pedig alig 8 órája vettem le a töltőről, ezért úgy döntöttem, hogy lekötöm az akkusarut, ne legyen semmi, ami galád módon szívogatja a töltést, így talán kibírja a következő 3 nap állást.

dsc04588-2.jpg

De nem bírta! Amikor szerdán (okt. 31) mentem érte, már nem tudott csak kettőt tekerni az önindítón, ami ennyi állás után pont nem elég az 1.6-os motor beindításához. Nem volt mit tenni, az akkut egy GreenGo segítségével bevittem a munkahelyemre, ahol töltögettem 2 órát. A töltő nyilván nem poénból volt nálam, éreztem hogy baj lehet. Aztán munka után GreenGoval visszavittem az akkut a Folyóka utcába, beszereltem és láss csodát, indult is. Innen az út egyenesen a Kauffer áruház telephelyére vezetett, ahol már várt egy vadonatúj Bosch S3 akkumulátor. A zárás után 5 perccel sikerült megérkezni de szerencsére nem küldtek el. Gond nélkül át tudtam venni a 15 kilós szerzeményt.

dsc04589-1.jpg

Mondhatnám, hogy nincs ezzel semmi baj, várható volt, hogy elromlik, de nem igaz! Mivel ezt az akkumulátort magam cseréltem 2 évvel ezelőtt, egyáltalán nem számítottam rá, hogy beadja a kulcsot. Direkt nem az olcsóbb kategóriából választottam, mégis megtörtént a baj. Már akkor is gondolkoztam a Bosch márkán, de végül győztek a paraméterek (ez az Exide akku kapacitásban és indítóáramban is a legjobb volt a kategóriában). Gondoltam egy kis felárat megér az extra kapacitás, a nyomkövető nem gyári tartozék, tehát nem baj ha kicsit nagyobb akkut veszek, de nem biztos, hogy megérte.

Amikor a Kaufferből kihoztam az aksit nem szereltem be azonnal. Hazafelé araszoltam a dugóban (mert ugye a hosszú hétvége előtt megbolydul a város) és egy érdekes jelenségre lettem figyelmes. Az alapjáratot néha annyira leengedte az elektronika, hogy remegett az egész kaszni, csak enyhe gázadásra állt helyre újra. Ezt úgy 5-6 alkalommal megcsinálta az egy órás út alatt. Gyanítom, hogy köze volt az akkumulátorhoz, mert korábban ilyet nem csinált (és az új akkuval sem). Tesztelésképp még benne hagytam egy éjszakára az Exide-ot, mert kíváncsi voltam, hogy a garázs melegében vajon beindul-e másnap. A teszt eredményesen zárult, már amennyiben azt akartam bizonyítani, hogy az aksi valóban rossz, mert egy fordulatot bírt tekerni az önindítón.

dsc04593-1.jpg

Tudom, hogy egy boltban vásárolt új akkumulátorban van annyi szufla, hogy beindítsa a kocsit, de a biztonság kedvéért, az új S3-at is feltettem tölteni éjszakára, hogy tiszta lappal induljon a pályafutása.

dsc04652-1.jpg

Azért azt érdemes hozzátenni a történethez, hogy az elmúlt két évben nem a legakkukímélőbb felhasználó voltam a világon. Jellemzően heti 5 napot állt a Suzuki az Aréna Pláza mélygarázsában, és voltak olyan hétvégék, amikor csak 20-50 km-t mentem vele, azt is Budapesten belül. Havonta egy hétvégén volt kétszer 200 km, amikor valóban fel tudott töltődni az autó akkumulátora. A távirányítós központi zár, a rádió memóriája és a GPS nyomkövető pedig kíméletlenül szipákolták az elektronokat. A nyomkövetőben van feszültségmérő és a logok alapján nem egyszer ment az akkufeszültség 12 V alá, ami szulfátosodást okoz. Nyáron egy strandolás alkalmával sikerült rajtahagyni a világítást 5-6 órára, akkor annyira lemerült, hogy még a központi zárat sem mozgatta, ez szintén nem tesz jót egy ólomakkunak. Azonban ezzel együtt sem gondolom, hogy 2 év után tönkre kellene mennie, legalább 4-et elvártam volna tőle.

dsc04658-1.jpg

A történetből okulva lehet, hogy a jövőben jobban oda fogok figyelni az akkumulátorra és havonta egyszer feltöltöm, főleg ha nem megyek hosszabb útra.

A kilométeróra állása az akkucsere pillanatában: 167.147 km

dsc04661-1.jpg

Végül jöjjenek a költségek:

Szerencsére az akkumulátor cseréje olyan feladat, amit még egy háziasszony is el tud végezni, ezért munkadíjat senkinek nem kellett fizetni.

Akkumulátor:

  • Bosch S3 akkumulátor, 12V 45Ah 400A EU J+: 15.942 Ft

Aki kíváncsi, mennyibe került eddig egy közel 20 éves automata váltós Suzuki Swift jó állapotban tartása az megnézheti ebben a kissé összetett, de minden költséget tartalmazó táblázatban. Aki kevesebb adatra és több grafikonra vágyik, az a Spritmonitoron is nézelődhet. Van egy összefoglaló is a Totalcar Népítélet rovatban, ebben röviden le van írva milyen autóról van szó.

A Patreonon pedig megtalálhatjátok az összes eddigi írásomat, nem csak Suzukis témában!

mukigarage_logo_100.png Blog excel_logo_100x100.jpgTáblázat spritmonitor_logo_100.pngSpritmonitor patreon_logo_100.pngPatreon tc_logo_100.jpgNépítélet
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr1514341605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása