Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Műszaki vizsga és a felkészülés

2018. május 09. 11:06 - Magyar Péter 87

2018.05.05.

Magyarországon úgy néz ki egy 20 éves japán autó felkészítése a műszaki vizsgára, hogy széles ragasztószalaggal beragasztják a küszöbön tátongó rozsdamarta lyukakat és nagyjából színazonos, vagy fekete "Rally" festékkel lefújják, hogy a fotókon úgy tűnjön, az autó teljesen ép. A motortérből igyekeznek eltüntetni az odagányolt kábeleket, a féktárcsák vállait leesztergálják, hogy ne szúrjon szemet senkinek, hogy már 2 mm-el az előírt minimum vastagság alatt vannak és kölcsönkérnek valakitől egy ép katalizátort, mert az autó sajátjából már évekkel ezelőtt kiberhelték az összes porrá tört platinát.

Ez a poszt viszont nem erról fog szólni, mivel a szóban forgó japán autón jelenleg egyetlen látható rozsdafolt sincs, a katalizátor működik és a lengéscsillapítók is jónak tűnnek, persze ennek mérése még kihozhat más eredményt. Amit viszont mindenképp meg kellene csinálni, az az olajfolyás megszüntetése, mivel a motor oldalán és alján, folyamatos az olajfilm. Ezzel együtt az olaj és az olajszűrő cseréje is esedékessé vált. Az ékszíjakat nem tudni mikor cserélték utóljára. Ami biztos, hogy a nálam töltött 3,5 év alatt nem történt ilyen csere ezért ezt is ideje elvégezni.

img_4924.jpg

A vizsga előtt rendeltem olajat, mert a Szabó Suzuki a Shell Helix-et használja, én viszont jobban szeretem az Eneos-t. Tudományos alapja nincs, ez hit kérdése, ha őszinték akarunk lenni, nincs lényeges különbség a két olaj közt, sem árban, sem minőségben. Szerencsére vannak olyan jó fejek, hogy bármit betöltenek amit viszek.

Néhány hete rátaláltam a jófogáson egy "SUZUKI-SWIFT (SEDAN) Javítás, karbantartás" című könyvre. Természetesen .pdf formátumban már az autó vásárlása előtt megvolt ez a dokumentum, többek között az automata váltó állapotának ellenőrzését is innen lestem ki, de az a második kiadás, a könyv pedig a harmadik, feltehetően utolsó kiadás. Meg amúgy is, mennyire menő már egy ilyen könyv. :D Gyorsan meg is vettem.

img_4868.JPG img_4906.JPG

Voltam megint a Suzuki Bontóban, ahol szert tettem pár értékes apróságra, aminek nem sok köze van az autó műszaki állapotához, inkább esztétikai jellegű. A legnagyobb szerzemény egy utángyártott szélterelő az első ablakra. Ez azon kevés alkatrészek egyike, amelyikből a gyári kevésbé jól néz ki és kevésbé praktikus, ugyanis jóval szélesebb. Ez a kisipari darab azonban keskenyebb világosabb és esztétikusabb, kevesebb teret takar ki a látómezőből. A következő szerzemény egy motorháztető borítás, ami nekem vagy soha nem is volt, vagy csak eltűnt az idők során, mindenesetre a nyers lemeznél jobb egy ilyen gyári fél-borítás is. A harmadik egy igazán apró dolog, egy izzó, zöld borítással ami az automata váltó fokozatainak betűjeleit világítja meg. Erre azért van szükség, mert az autó sajátját a legutóbbi izzócserénél elszakítottam és most néhány betű zölden, néhány pedig fehéren világít. Nagyon szúrta a szemem, de most végre kicseréltem.

img_4940.jpg img_4939.jpg

Na és akkor jöjjön még egy esztétikai dolog. A felni, ami egy 14"-os hat küllős gyári Borbet alufelni, olyan hogy van a közepén egy takaró kupak, amelynek az elridegedett műanyag fülei minden levételkor határon mozognak, néha le is törnek. Emiatt 3 kupakon a 4 helyett csak 3 fül van, egy kupakon pedig már csak kettő, a másik kettő meg csak úgy-ahogy oda van ragasztva. Szerencsére lehet rendelni gyárit, de az arany ehhez képest olcsó dolog. Mindegy, nyeltem egy nagyot és rendeltem kettőt, gondolva a jövőre is, gyanítom egyszer el fognak fogyni ezek a kupakok és akkor lesz csak igazán drága dolog.

img_4921.jpg

A vizsga előtt a szerviz embereitől kértem egy olajcserét, természetesen szűrővel együtt, az ékszíjak cserejét, valamint hogy a motor több pontján jelentkező olajszivárgásokat szüntessék meg. Természetesen ha bármi egyéb hibát találnak, azonnal szólnak és dönthetek annak kijavításáról.

img_4912.jpg

A műszaki vizsgálat során a következő hibákat tárták fel a Szabó Suzuki kollégái:

  • A motorból több helyen is szivárog az olaj viszont a motor mosása nélkül nem állapítható meg a forrása
  • Az egyik féltengely szimering is ereszti picit az olajat gondot még nem okoz
  • A katalizátor zörög de környezetvédelmi problémát még nem okoz, hamarosan cserélni kell

Sajnos ezeket a hibákat alkatrész és idő hiányában nem tudták kijavítani de a műszaki vizsgán ezek miatt még nem bukott meg. A külön kért karbantartási műveleteket, az olajcserét és a szíjjak cseréjét elvégezték, közben egyéb hibákat nem találtak az autón.

img_4927.jpg img_4965.jpg

Miután kész lett az autó, a munkafelvételes kolléga aláíratta velem a papírokat, én pedig átadtam neki azt a dolgot, amit egy 18 éves autó tulajdonosa a legritkább esetben hord magával: a szervizkönyvet. Kicsit el is mosolyodott a figura, de szépen ráírta az óra állását és az elvégzett műveleteket, valamint rányomta a pecsétet. A műszaki vizsga érvényessége bekerült a forgalmiba is.

img_4928.jpg img_4931.jpg

A számla rendezése után elköszöntem, kezemben az új kupakokkal, és a lepecsételt dokumentumokkal. De nem volt még vége a napnak mert a bontóban szerzett alkatrészek még felszerelésre vártak. Leginkább az első ablakok köré való szélterelót akartam felszerelni, mióta levettem a gyárit - ami nem tetszett mert túl nagy volt - arra várok, hogy egy szép keskeny légtereló legyen az ajtókon. Ez amellett hogy esőben is lehetővé teszi az ablak lehúzását, nem engedi ráfolyni az ablakmosó folyadékot sem az oldalablakokra.

Kifelé ballagtam, a telep udvarán a kocsimhoz és a következő látvány tárult elém:

img_4923.jpgSzép darab, úgy látszik nem csak Suzuki és Mazda fordul meg itt a műhelyben.

A kocsi vizsga után kapott egy kézi mosást, mivel 200 km autópálya után megjelentek a bogarak az elején és a szélvédőn. Barcikán egyébkéni is jó autómosók vannak, sokkal nagyobb nyomással jön belőle a víz mint a pestiekből.

Utána pedig következtek a szépészeti műveletek, a bontóban szerzett alkatrészek felszerelése. Elsőként a leglátványosabb beavatkozás, a szélterelők felszerelése következett. A dolog teljesen egyértemű, van két kis ragasztó csík a műanyag elem elején és végén, ezeket megszabadítva a védőrétegtől, fel kellett pattintani az ablakkeretbe lehúzott ablakkal, majd az ablak felhúzásával rögzíteni kellett a ragasztást. A végeredmény igazán látványos lett.

img_4948.jpg

A motorháztető belső borítását sajnos rögzító patentok hiányában nem tudtam feltenni, viszont a váltó körüli világítást biztosító izzót, aminek elszakadt a zöld bevonata, kiszedtem és pótoltam egy ép gumis izzóval. Az alufelnik kupakjait most nem bántottam, majd amikor megcserélem az első és a hátsó kerekeket, úgyis le kell venni és akkor a két legrosszab helyett a két újat teszem fel.

img_4911_1.JPG img_5019.jpg img_5021.JPG

 A vizsga, a karbantartások és az extra dolgok költségei is bekerültek a táblázatba.

  • Az olajért 5.050 Ft-ot,
  • a bontóban 11.400 Ft-ot,
  • a szervizben pedig 44.000 Ft-ot fizettem.

Összesen tehát 60.450 Ft-ba került a műszaki vizsga és a felkészítés.

img_4925.jpg

Az óra állása ekkor 159.960 km volt.

További olvasnivalók:

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr8213889548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása