A télen hoztam egy döntést, kipróbálom a négyévszakos gumiabroncsot. A sok utánajárás és számolgatás eredménye az lett, hogy anyagilag nem biztos hogy megéri a váltás de legalább hamarabb el fog kopni mint elöregedne. Egy 8-10 éves bármilyen gumi bistosan rosszabb tapadást nyújt mint egy 3-4 éves.
Februárban tehát vásároltam egy szett Nokian Weatherproof 165/65R14 gumit és az azóta eltelt 3 hónapban szinte mindenféle útviszony előfordult, tehát vannak tapasztalataim.
Az első időszakban kemény mínuszokkak találkozott az abroncs és a korábban rajta lévő 5 éves téli gumitól jobbnak éreztem. Persze nem mértem féktávot, nem voltak balesetveszélyes helyzetek, egyszerűen csak tapadósabbnak gondolom. Volt egy eset amikor a Kazincbarcika - Budapest távot helyenkét esős helyenként havas úton tettem meg autópályán és állíthatom, hogy ez az a körülmény amikor simán hozza a téli abroncsok teljesítményét.
Utána hamar meleg lett az idő és többnyire száraz aszfalton gurultak, nagyrészt városban és az autópályán. Érzetre semmi különbség nincs, a korábbi szintén 5 éves nyári keverékhez képest. Kanyarban nem nyúlik, erős gyorsításnál sem forog meg. Amikor tapadáshatáron dolgozik, hajlamos a nyikorgásra de ez csak akusztikai különbség. Korábban sem a téli, sem a nyári gumi nem csinálta ezt, azok inkább csak szárazon surrogtak, amikor elcsúsztak. Szerintem ez a friss gumikeverék számlájára írható, 5 éves korára fel fog keményedni és inkább surrogni fog mint nyikorogni. De ha minden jól megy, nem kell megvárni az 5 éves kort a cserével.
A tesztekben, amit vásárlás előtt elolvastam, halknak mondták a Nokiant de ebben nem vettem észre változást, sajnos nagy sebességnél a motorhang és a szélzaj dominál az autóban. A fogyasztás nálam annyira változó (7-11 l/100km), hogy nem lehet következtetéseket levonni az abroncsra vonatkozóan. A spitmonitoron jelölve van a gumiabroncs, itt meg lehet nézni.
Önigazolásként elolvastam a totalcar legfrissebb cikkét, amelyben az ADAC négyévszakos gumitesztjének eredményét dolgozzák fel és hasonló eredmény jött ki, mint amit én tapasztaltam.
A Nokian Weatherproof havon teljesít a legjobban, ami szerintem a mintázatnak köszönhető. Nagyon mély barázdák vannak rajta és rengetek pici lamella tarkítja a futófelületet. Az évek során ahogy kopni fog, úgy érzem el fog tolódni a hóról a nedves, majd a száraz aszfaltra a legjobb teljesítmény munkapontja.
Azok közül az abroncsok közül, amelyek hasonló árban voltak (Vredestein, Hankook, Firestone) talán ide Magyarországra jobb választás lett volna a Vredestein Quatrac 5 de nem bánom hogy a Nokian mellett döntöttem, mert összességében jobb eredményt ért el a teszten.
Van egy tényező, ami akár teljesen felboríthatja a sorrendet, ez pedig a gumi mérete. A Suzuki Swiftre való méret (még a 14"-os is) manapság nagyon kicsinek számít. Ebben a tartományban nem tesztelnek. Tehát valójában nem tudhatjuk, hogy ebben a méretben melyik a legjobb gumiabroncs. Az ADAC számomra hozott egy meglepetést, az agyonreklámozott Michelin CC az utolsó helyre került holott több tényezőben is lazán veri az egész mezőnyt.
Aki kíváncsi, mennyibe került a gumicsere, vagy úgy egyáltalán, egy közel 20 éves automata váltós Suzuki Swift jó állapotban tartása az megnézheti ebben a kissé összetett de minden költséget tartalmazó táblázatban. Aki kevesebb adatra és több grafikonra vágyik a Spritmonitoron is nézelődhet. Aki pedig szeretne hozzájárulni a költségekhez, megteheti a Patreon-on. Van egy összefoglaló is a totalcar népítélet rovatban, ebben röviden le van írva milyen autóról van szó.
Blog | Táblázat | Spritmonitor | Patreon | Népítélet |