Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Hifi minőségjavítás a lehető legkevesebb változtatással

2018. június 23. 09:12 - Magyar Péter 87

Mióta megvettem a kocsit, marhára zavar a zene hiánya. Nem arról van szó, hogy nincs fejegység, vagy hogy elromlottak a hangszórók, csak kritikán aluli minőségű a Swift gyári rendszere. Elmagyarázom miről van szó. Az autók többségében az első ajtókban van elhelyezve a 13-16 cm-es hangkeltő. Kiegészítésképp szokott lenni a kalaptartóban vagy a hátsó ajtókban is  egy pár hangszóró. Újabb autókban külön helye van az ajtókárpit felső részén a magas hangszóróknak, de ez már a haladóbb szint. A Switben viszont nem az ajtókban vannak elhelyezve, hanem a műszerfal alsó részén, ami még önmagában nem lenne olyan nagy baj de nincs semmiféle doboz mögöttük. Mindezt megkoronázandó, hogy a méretük is kisebb az átlagnál: 10 cm-es.

img_1138.JPGA kép jobb oldalán, a műszerfal alján látszik a hangszóró helye, távolabb pedig az ajtókárpit, ahol nincs helye a hangszórónak.

Aki még mindig nem értené a problémát, annak elmagyarázom, miért van jó helye egy hangszórónak az autó ajtajában és miért pocsék hely a műszerfal alja. Az ajtó, ha tisztességesen beszerelt hangszórót feltételezünk, dobozként viselkedik. A hangszórónak pedig doboz kell, hogy jól szóljanak, különösen a mélyebb tartományban. Doboz nélkül csak rázzák a felfogatási pontot de érdemi zajt csak az egymásnak koccanó műanyag elemek produkálnak ami nem zene, nagyon nem. A közép és magas hangtartományok még úgy-ahogy szólnak is doboz nélkül, de azok sem tökéletesek.

Tehát a régiswiftben pontosan az történik, amit fentebb leírtam. A fejegység kamu gyengécske erősítője kicsit bénán de meghajtja az amúgy méreten aluli hangsugárzókat amik serényen rázzák az amúgy sem tökéletesen illesztett műszerfal alját ettől a zene teljesen élvezhetetlenné válik. Rá is szoktam a podcast-okra. A figyelmes swiftes mondhatná, hogy "na jó, jó, de mi van a hátsó hangszórókkal?" Ugyanaz a helyzet mint elől, csak nem a műszerfalat, hanem a kalaptartót rázzák. Szuper! A zenének egyébként elölről kellene érkeznie de ilyen apróságokon már ne akadjunk fel.

img_4860.JPGA hangszóró gyári helye a műszerfal aljában. Néhány apró bitumenlap csíkkal a szélén. A merevítők miatt nem fér el egy téglatest alakú doboz a hangszórók mögött.

A hosszú felvezetőből biztosan mindenki számára kiderült, hogy nem vagyok teljesen elégedett a gyári megoldással, ezért hosszú agyalás eredményeképp kitaláltam, hogy kezdek vele valamit. Először az ajtókba szerettem volna beépíteni egy pár jó minőségű 16 cm-es komponens szettet de rájöttem hogy a meglehetősen ritka ajtókárpitok roncsolása nélkül ez nem lehetséges, úgyhogy fájó szívvel de elvetettem az ötletet. Egy ideig még nézegettem, hátha van ilyen kárpit bontottan, olcsón de nincs. Tehát a hangszóróknak a gyári helyükön kell maradniuk, ez van, ebből kell gazdálkodni.

Két megoldást vázoltam fel magamban, vagy csinálok valamiféle dobozt, vagy leválasztom a mély hangokat és máshonnan próbálom megszólaltatni. Végül úgy döntöttem, hogy mindkét megoldás szükséges a jó eredmény eléréséhez, viszont eddig csak az egyiket sikerült megvalósítani. Remélem, hogy a nehezebbet. Tehát a terv az volt, hogy beépítek egy vagy több mély-közép hangszórót valahova, ahova befér, és a gyári hangszórókat csak a közép és a magas tartománnyal etetem. Ok, de ha hátra teszem a csomagtartóba a mélyet, akkor elfoglalok egy jelentősebb térrészt a csomagok tárolására szolgáló helyből. További érv a csomagtartó ellen, hogy egyszer már végigjártam ezt az utat és jól tudom, hogy 2 nap kőkemény munka, mire a kábeleket megjáratom hátra és vissza. Akkor hova kellene tenni? Előre a fűtéskonzol mögé? Nem fér. A lábtérbe? Nem fér. Az ülés alá? Igeeeeen!

img_4866_edited.jpgEnnyi hely van az ülések alatt. A keresztben futó szál az ülésállító mechanizmushoz tartozik.
A mérések alapján 8 cm magas doboz fér be maximum.

Az ötlet egy volt kollégámtól származik, ő gondolatban a saját 306-os Peugeot-ját okosította fel egy erre a célra kifejlesztett mélynyomóval, viszont nekem nem csak a mély, de a mély-közép hangokkal is meg kellett küzdenem. Egyedi megoldást kellett kitalálnom. Vázolom mi lett. A tévéhez és a számítógéphez már 15 éve egy Creative Inspire 5100-at használok. Ez egy 5.1-es házimozi aktív mélynyomóval és öt kis szatelit hangszóróval. A méretéhez és az árához képet fantasztikusan szól, főleg 2.1-nek használva mert így a táp sem fogy el a nagyobb mélyeknél vagy az összetettebb rockzenénél. Külön jó tulajdonsága, hogy a bemenete 12 V váltakozó feszültség. Mivel mindenki tudja, hogy az egyenirányítót csak spórolás miatt nem a külső tápegységre rakták, hanem az erősítő paneljára, már jöhet a magabiztos válasz, hogy csak rá kell kötni az autóban lévő 12 V egyenfeszültségre és kész a rendszer.

Felcsaptam a jófogást és örömmel láttam, hogy több ilyen kis ötpontegy is várakozik új gazdáját keresve. Meg is vettem egy 5300-as jelűt, gondoltam mi baj lehet. Baj nem lett, csak annak a kockája akkora, hogy biztosan nem fog még átalakítással sem beférni az ülés alá. Sebaj, meglett a helye, a számítógépre kötve, az ős 5100-as pedig maradt a TV-n. Mivel szatelit hangszóróm már volt bőven és amúgy sem voltam benne biztos hogy felhasználom az autós projekthez, beszereztem Hajdúnánásról (köszi Juli) egy önmagában árválkodó kockát ami kinézetre megegyezett az 5100-assal. Mikor megérkezett, kiderült, hogy csak kinézetre, mert nem 5.1 hanem csak 4.1 de kit érdekel? Pont ilyen kellett. Átdugdostam a megfelelő csatlakozókat a sajátomból és ugyanolyan jól szólt.

img_4884_edited.jpgBal oldalon az Inspire 5100, a jobb oldalon pedig az új szerzemény. Szerencsére csak minimális különbség van köztük. Utólag azt mondom, hogy iszonyú nagy szerencse hogy ezt vettem mert a hátulján lévő bemélyedés pontosan illeszkedik a dobozba.

Megvolt tehát, hogy mit és az is, hogy hova, már csak az volt a kérdés: hogyan? Alaposan lemértem az ülés alatti szűk helyet. Sajnos kisebb volt mint gondoltam. Azt hittem legalább 10 cm vastag doboz befér de nem. A kartondobozos próbálgatás után az jött ki, hogy 8 cm magas hely jut csak a mélynyomónak. A doboz alakja ugyan sokat laposodott de egy paramétert, a térfogatot nem szerettem volna változtatni. Kiszámoltam hogy körülbelül 30x30x8 cm külső méretekkel kell rendelkeznie az új doboznak, hogy hozzávetőleg azonos belső térfogat jöjjön ki. Van egy kis tapasztalatom bútortervezésben és készítésben, ezért tudtam, hova nyúljak. SketchUp-ban kezdtem el megtervezni a dobozt.

img_4872_edited.jpgA kocka szétszedve. A dobozba bekukkantva látható az erősítő és a hűtőborda.

Közben szétszedtem a kockát, tolómérővel lemértem az erősítő és a hangszóró szinte összes méretét. A tervezéskor még egy kicsit laposítottam a dobozon, mert így pontosan olyan magas lett mint a hangszóró. Az erősítő műanyag hátlapja is pontosan passzolt a rétegelt lemezek közé. Alkalmaztam még egy trükköt, hogy ne lógjon ki a hangszóró a dobozból besüllyesztettem egy lapnyival 6 mm-el. Így ha véletlenül ráhúznám az ülést, akkor sem karcolja meg a kikapcsolt hangszórót. Sajnos teljesen előretolt üléssel használhatatlan, mert belelóg az ülés alján húzódó fém lemez a hangszóró munkaterébe de én úgy vezetek, hogy a középállásnál kicsit hátrébb van a vezetőülés. Ebben a pozícióban pedig tökéletesen elfér.

melynyomo_terv.pngAz új doboz 3D terve.

A beszerelés előtt szükség volt még csatlakozókra és vezetékekre. Rendeltem egy szép kis csomagot a HEstore-ból. Nyilván vettem egy csomó olyan cuccot, amit nem használtam fel de volt rá esély hogy kelleni fog. A bútorlapszabászatban is megrendeltem a szükséges anyagokat (és még sok minden mást), beszereztem a csavarokat, a kárpitot és a ragasztót. Maradt még korábbról egy fél bitumenlap, ami a belső rezgések csillapítására kell.

img_5052_edited.jpgÍgy kezdtem neki a doboz megépítésének.

Az építésről sajnos nem csináltam sok képet, a nagy munkában elfelejtettem, de azért mesélek róla egy kicsit. A 6 mm-es rétegelt lemez nem a legerősebb anyag amit el tudok képzelni, ha újra csinálhatnám, 8 mm-esből dolgoznék. Nagyon óvatosan kellett előfúrni a csavarok helyét, hogy ne szakadjon át a lemezek fala. Körülbelül 30 db csavarral szereltem össze a dobozt, így kellően masszív lett. A nagyobb sík felületekre ragasztottam bitumenlapot, kopogtatás alapján sokkal jobb lett tőle a hangja. Kiszereltem a reflex csövet is az eredeti kockából és fúrtam neki egy méretpontos lyukat az elülső falra. Olyan passzos lett, hogy ragasztani sem kellett. Az erősítő hátlapját körbe kellett vágni a pereme mentén, és a hűtőbordát egy picit meg kellett kurtítani, így tökéletesen illeszkedett a doboz megfelelő részébe. Miután összepróbáltam az egészet, bekötöttem még egyszer a csatlakozóit és kipróbáltam, hogy szól-e. Szépen szólt, magasabb hangerőnél az erősítő széle mellett picit kifújt a levegő de azt úgyis ragasztással terveztem rögzíteni. Miután lement a próba, beleragasztottam az erősítőt és összecsavaroztam. A kárpitot méretre vágtam és laponként Palmatex ragasztóval rögzítettem. A végeredmény elég pofás lett. Nem mondom hogy ez életem legszebb kárpitozása, de ahhoz képest, hogy nem fog látszani belőle szinte semmi, tökéletes. Miután megszáradt a ragasztó, járattam néhány órát, hogy kijöjjön, ha valami nem stimmel.

img_5182_edited.jpgA mélynyomó elhelyezkedése az ülés alatt. Úgy látszik mintha sok hely lenne de az ülés aljának hátulja a szűk.

Miután a mélynyomóval egybeépített erősítő elkészült, következett a kábelezés. Az ülés alatti részig 1,5 m vezeték is elegendő, ezért rendeltem például 1,5 m-es jack-RCA kábelt. Részletes kapcsolási rajzot nem készítettem de szerencsére nem bonyolult a bekötés. Szükség volt az említett jack-RCA kábelre a jel átviteléhez, egy kéteres vezetékre a 12 V bekötéséhez és 2 db kéteres kábelre a hang átviteléhez ami a gyári ISO csatlakozóhoz csatlakozik. Még egy dolog amit nem mondtam, kockához gyárilag tartozik egy vezetékes távirányító, amiben van egy kapcsoló, ha úgy tetszik "remote szál" és a hangerőszabályzó potmétere. Ez a távirányító nem járt az általam beszerzett kockához de nem is szerettem volna, ha ezzel kell bekapcsolni. Elegánsabb megoldást találtam ki. A fejegység remote szála küldi a jelet az erősítő bekapcsolásához, a potmétert pedig egy kb 90% hangerőre beállított fix ellenállásosztóra cseréltem.

Amikor először rávettem magam, hogy kivegyem a fejegységet, döbbenten tapasztaltam, hogy nincs rajta RCA csatlakozó. Sajnos anélkül nem lehet összekötni az erősítővel úgyhogy ismét a jófogáshoz fordultam ahol hasonló iPod/iPhone csatlakozásra képes mechanika nélküli példányokat kerestem. Amivel vettem a kocsit, az egy JVC KD-X200 típusú fej, aminek megtaláltam a nagy testvérét, az X220-at, ami egy kicsit okosabb firmware-ben és az RCA csatlakozókban különbözik a 200-astól. Gyorsan megvettem és meghirdettem a sajátomat, amire pár napon belül lett is vevő. Szerintem elég olcsón megúsztam a műveletet de a költségekről majd később.

img_5181_edited.jpgAz új JVC KD-X220 fejegység.

A kábelezés még így is jó néhány órát elvett az életemből, pedig csak az alsó-középső műanyag elemet kellett lecsavaroznom. A vezetékeket szépen méretre vágtam, a csatlakozókat rájuk nyomkodtam és végül eljutottam egy olyan állapotba, ahol már ki tudtam próbálni. Becsúsztattam a mélynyomót az ülés alá, bedugdostam a csatlakozókat, összedugtam a fejegységet és elindítottam a Spotify alkalmazást. Sajnos egy hatalmas csalódás jött, a rendszer nem működött! Illetve minden részegység jól volt bekötve csak egy, a hangtechnikában ismert jelenség, a földhurok ütötte fel a fejét. Sajnos olyan mértéket öltött a zúgás, hogy még kipróbálni sem lehetett a képességeit. El is szomorodtam, azt hittem valami drága megoldásra lesz szükségem a probléma orvoslásához. Nem ez lett a helyzet, egy egyszerű kis dobozkát, amit földhurok leválasztónak neveznek, kellett a fejegység és az erősítő közé tenni és megszűnt a zúgás, következhetett a tesztelés.

img_5178_edited.jpgA kölcsön kapott földhurok leválasztó.

Tehát a hangrendszer jelenleg csak a mélynyomóval és a hozzá tartozó beépített erősítőjével bővült, a rossz helyen lévő doboz nélküli hangszórókon nem változtattam. A mély hangok tehát le lettek választva a gyári recsegőkről, ami a teszt alapján nagyon jó gondolatnak bizonyult. A műszerfal rázkódása teljesen megszűnt, nem rezeg már sehol. A közép tartomány a doboz hiánya mit gyengécske, de EQ-val lehetett rajta egy kicsit javítani. A magas hangok elég hangosak de nem elég szépek, elkelne egy külön magas hangszóró. Lenne a meghajtására külön csatorna a dobozból mert ugye 4+1 csatornás az erősítője. A közepek alja amit már a mélynyomó szólaltat meg, kicsit tolakodó, a mélyek rendben vannak. A nagyon mély hangok természetesen így is hiányoznak de sokkal-sokkal élvezhetőbb mint volt. Azt montam mindenkinek, aki meghallgatta, hogy olyan mint egy középkategóriás új autó gyári, nem feláras rendszere. És jelenleg elég ez.

dscf8096_edited.jpgMég mindig állat a felni.

A hangerőt sikerült úgy beállítani, hogy maximumon sem torzít. Kívülről felhúzott ablakokkal alig hallható a bent még éppen nem bántóan hangos zene. Ez annak köszönhető, hogy nem az ajtóban vannak a hangszórók és nem rezgeti a külső lemezborítást a hang. Az autópálya tempónál, lehúzott ablakkal persze akkora a zaj, hogy csak maximum hangerő közelében lehet hallani a zenét. De eddig ezt a zajt sehogy sem tudta túlkiabálni a gyári rendszer. Podcast hallgatásra viszont kevésbé alkalmas, pont az említett kicsit tolakodó közepek és az előkerült mélyebb hangok miatt. A kedvencem, az Égéstér egyébként is elég bénán van felvéve, belekiabálnak aztán motyognak.

Összességében elégedett vagyok a kis projekttel és szívesen megmutatom bárkinek. A doboz 3D terve megvan, ha valaki szeretné megépíteni ebben a formában, szívesen átadom neki.

És akkor a költségek. Az összegek nem mindenhol forintra pontosak. Volt több olyan tétel, amiből többet rendeltem a kelleténél, ott nem számoltam le a darabköltséget. Mivel a fő részegységeket használtan vettem ezért nem garantálható, hogy más is hozzá tud jutni ilyen áron, vagy egyáltalán lesz-e még az a termék a piacon. Ezek az én beszerzési áraim.

Tételesen:

  • Creative FPS1600 "kocka" (4+1 csatornás erősítő + mély) használtan: 3500 Ft
  • Alapanyagok az ülés alatti mélynyomó dobozhoz:
    • Rétegelt lemez méretre vágatva: 1500 Ft
    • Kárpit: 1000 Ft
    • Csavarok: 500 Ft
    • Ragasztó 1000 Ft
  • Fejegység: 15000 Ft - régi fejegység eladva: 10000 Ft = 5000 Ft
  • Kábelezés anyagai
    • Jack-RCA kábel: 500 Ft
    • Táp- és hangszórókábelek: 1000 Ft
    • Csatlakozók, ellenállások: 1000 Ft
    • Földhurok leválasztó 2000 Ft
Összesen: 17000 Ft

Aki kíváncsi, mennyibe került eddig egy közel 20 éves automata váltós Suzuki Swift jó állapotban tartása az megnézheti ebben a kissé összetett de minden költséget tartalmazó táblázatban. Aki kevesebb adatra és több grafikonra vágyik, az a Spritmonitoron is nézelődhet. Aki pedig szeretne hozzájárulni a költségekhez, megteheti a Patreon-on. Van egy összefoglaló is a Totalcar Népítélet rovatban, ebben röviden le van írva milyen autóról van szó.

mukigarage_logo.pngBlog 57081.jpgTáblázat spritmonitor_thumbnail.pngSpritmonitor downloads_logomark_color_on_white_2x.pngPatreon

tc_logo.jpgNépítélet

 

villanyautosok_banner.png

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr4414039468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása