Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Négy év költségei egy közel 18 éves Suzukival

2018. december 28. 02:44 - Magyar Péter 87

Amikor 2015 januárjában megvettem a Suzukit, elhatároztam, hogy minden létező költséget fel fogok jegyezni, ami az autó fenntartásával kapcsolatos. Azt akartam kideríteni, hogy mekkora többletköltséggel jár az egyik legolcsóbbnak mondott autó fenntartása átlagos használat mellett. A nyilvánvaló kiadások mellett, mint az üzemanyag, a biztosítás vagy a karbantartás, beírtam a táblázatomba a mosást, a parkolást, az extra kiegészítőket és még a becsült értékvesztést is. Ennek az eredménye egy bonyolult és külső szemlélő számára teljesen átláthatatlan táblázat lett. Természetesen én már annyira hozzászoktam, hogy fel sem tűnik és ezért nem is érdekel a bonyolultsága, ha eszembe jut valami, inkább csak még tovább bonyolítom.

img_1169_lr.jpg

A majd négy év adatai viszont rendszerezve és kiemelve belőle a lényeget, akár mások számára is értékes infókat hordozhatnak. Ezért igyekszem érthetően közölni néhány sarokszámot. Az eredeti elmélettel annyi baj azért van, hogy ez nem a legegyszerűbb, legolcsóbb és legkevesebb pénzből fenntartható Suzuki Swift, mert az 1.6-os (tehát a legnagyobb) motorral, 14 collos (tehát a nagyobb gyári) kerekekkel és automata váltóval rendelkezik. A legjobb alany erre a mókára az 1.3-as motoros változat lenne manuális váltóval, de se baj, bőven van meglepetés így is.

A kiinduló számok:

  • A kocsi egy 2000-es évjáratú Suzuki Swift sedan 1.6 automata váltóval
  • a bejegyzés írásakor 18,5 éves
  • 2015 januárban vásároltam (14,5 évesen) 116.000 km-el
  • 550.000 Ft-ot fizettem érte, most körülbelül 350.000 Ft-ért gyorsan el is kelne (tehát ennyit biztosan ér)
  • 4 éve használom ezalatt megtettem vele 51.500 km-t

Ezután kezdjük a legsommásabb és talán legértelmetlenebb számmal, az összes költséggel, beleérve az üzemanyagot, a biztosítást, a karbantartást, a mosást, az értékvesztést és minden mást:

Összes költség: 2.560.000 Ft

Elsőre meglepően nagynak tűnik, de ne felejtsük el, hogy ezért cserébe több mint 50e km-t kaptam. Aki azt gondolja, hogy ez a szám tartalmazza a vételárat, az téved, ugyanis ebben csak a becsült értékvesztés (a vételár és a becsült eladási ár különbsége) van benne.

Bontsuk ki gyorsan, miből áll össze ez a 2,5 millió forint. A táblázat első füle a fix költségekről szól, amibe a kötelező felelősségbiztosítás (KGFB), a lopás elleni casco-t (évi 3000 Ft), a gépjárműadó és a kétévente esedékes műszaki vizsgák hatósági díjai tartoznak. Azért választottam ezt a csoportosítást, mert ezeket akkor is ki kellene fizetni, ha az autó egy konténerben pihenne és egy métert sem menne.

Fix költségek: 201.000 Ft

A következő fül (a táblázatban) az üzemanyagról, az útdíjakról és a különböző kedvezményekről szól. A lemért 51.550 km alatt 4339 liter benzin került a tankba, amire a kalkulált átlagfogyasztás 8,36 l/100 km. Ez is kicsit soknak tűnhet, de leírtam már az okát hosszabban, most legyen elég annyi, hogy az automata váltó, a rövid utak és a "nagy" motor együtt okozzák ezt a fogyasztást. Nekem igazából nincs vele bajom. A relatíve kis tankkal viszont annál inkább. Ha akkor tankolok amikor a mutató eléri a minimum vonalat vagy kicsit alá megy akkor 32-36 liter megy bele egyszerre, ami azt jelenti, hogy 350 - 450 km-t tudok megtenni két tankolás között. Szerintem ez egy picit kevés. Ezért is kellett már pontosan 150 alkalommal beállni a benzinkútra, ahol minden alkalommal tele töltöttem a benzintartályt. Na de nem ez a lényeg, hanem a költségek.

A benzin költsége: 1.550.000 Ft

A fogyasztástrollok kedvéért kiszámoltam, hogy ha nem tobb, mint 8 litert, hanem csak 6,5 litert kérne százon a kocsi, (ami sok várossal szinte semmilyen dízellel nem szorítható lejjebb), akkor 342.000 Ft-ot spóroltam volna négy év és 51.000 km alatt. Mivel mostanában nagyon érdekel az elektromos autózás, ezért azt is kiszámoltam, hogy ha ezt a távot egy átlagos fogyasztású elektromos autóval, mondjuk egy Nissan Leaf-fel tettem volna meg és a ~40 Ft/kWh-ás áramárakkal otthon töltöttem volna (tehát nem használom a jelenleg még ingyenes nyilvános töltést) akkor 330.000 Ft lett volna a villanyszámla ami 1.220.000 Ft megtakarítást jelentett volna. Elgondolkodtató!

A kocsival megtett kilométerek jelentős része (talán egyharmada) Budapest - Kazincbarcika között az autópályán szaladt bele, emiatt szükség volt három megyei autópálya matricára minden évben. Valamint többször voltunk a Balatoton és a Velencei-tónál, ezért megvettem a Fejér megyei matricát is. Volt még két horvátországi út is ahol szintén kellett autópálya használati díjat fizetni. Ilyenekből is összejött egy szép kis összeg:

Autópálya díjak: 106.000 Ft

A Budapest - Kazincbarcika utak jelentős részén utasokat is vittünk a hátsó ülésen akik vagy a baráti körből vagy az Oszkár rendszeréből kerültek ki. Szerencsére mindenki jó fej és tudják, hogy nincs ingyen a fuvar, ezért a 124 utas összesen 358.000 Ft megtakarítást jelentett (pont mint a 6,5 literes fogyasztás jelentett volna). Ezért érdemes kihasználni az autó üresen álló hátsó üléseit. A másik kedvezményt a MOL biztosítja egy Green kártya formájában ami azt jelenti, hogy a MOL kutakon 10 Ft/l kedvezménnyel lehet tankolni. Ebből eddig 36.000 Ft megtakarításom keletkezett ami nem sok, főleg annak tükrében, hogy sokszor még a kedvezménnyel együtt is drágább, mint az Auchan. Nem baj, én szeretem a MOL-t. Az ily módon szerzett kedvezményeket is beleszámolva

az útiköltségek 1.261.000 Ft-ot tettek ki.

A táblázat következő fülén a karbantartással kapcsolatos költségek vannak. A Swift híresen megbízható és ezt a tulajdonságát nálam is hozta. Két eset fordult elő, hogy nem indult be, mindkétszer az akkumulátor volt a ludas. Az motorolaj, a váltóolaj, a vezérlés, az akkumulátor és a hátsó fékek cseréjén kívül csak néhány egyéb folyadék, tömítés és izzó pótlását kellett megoldani, valamint a gumikat lecserélni. Csupa kopó alkatrész. A szereléseket mindig Suzuki márkaszervizben végeztettem vagy otthon magam csináltam ezért van néhány művelet, amit más olcsóbban is ki tudott volna hozni. Mindenesetre így sem gondolom, hogy négy év alatt sok lenne a 

szervizköltségre a 324.000 Ft,

mert ebben tényleg minden olyan tétel benne van, amit vásárlás után, vagy a négy év alatt illett megcsinálni a kocsin.

Az egyik legmegosztóbb füle a táblázatnak a "tárolás, mosás, extrák" névre hallgat. Ugyanis egyesek nagyon pepecsnek és értelmetlennek találják minden parkolócetli lejegyzését, én viszont nem voltam rest és megtettem. Ezért is tudom hogy a 

parkolás költsége: 72.000 Ft,

amiben volt néhány nyaraláskori parkolóházas történet, de a legnagyobb részét a 2-3-500 Ft-os budapesti közterületi álldogálás tette ki. Emellett egy elég érdekes konstrukcióban sikerült egy társasházi parkolóhelyre szert tenni. Azért érdekes, mert ketten béreljük és a társamnak munkaidőben van szüksége a helyre, azon kívül pedig én használhatom. Emiatt több mint 3,5 évig minden hétfőn munka előtt elvittem a kocsit az Aréna Pláza ingyenes mélygarázsába, pénteken pedig hazavittem (nyilván ha hétköznap kellett, akkor visszahoztam hamarabb). Korábban pedig néhány hónapra 8000 Ft/hó-ért sikerül megcsípni egy egész helyet, annak viszont hamar vége lett. Ezzel a nagyon jó kondícióval együtt a

teremgarázs költsége: 223.000 Ft. 

A mosás szintén egy érdekes dolog, ami sokkal inkább a tulajdonost jellemzi, nem pedig a kocsit. Ez a kocsi fehér, én pedig szeretem ha mindig tiszta, emiatt legalább két hetente, de sokszor hetente lemosom. Legtöbbször kézi nagynyomású mosókban, ritkán átgurulós kefés mosóban. A négy év alatt kétszer sikerül kézzel lepolírozni, amit mindig megfogadok, hogy soha többet, mert annyira sokáig tart. Legközelebb már tényleg géppel akarom legalább a nagy és egyenes felületeket. Szóval

a mosás költsége: 113.000 Ft, 

amiből lehet, hogy kijönne már egy otthoni nagynyomású ketyere, de nem tudnám hova tenni.

Van még pár extra, amit szinte kizárólag az esztétika vagy a praktikum miatt vettem a kocsihoz. Ilyen a tetőcsomagtartó, a biciklitartó, az alufelnik, a tartalék alufelni kupakok, az akkutöltő, a bicskakulcs és még néhány hasonló apróság, aminek így összeadva szintén jelentős költsége van.

Az extrák költsége: 117.000 Ft

Már csak egy költségtípus, a birtoklás költsége maradt hátra. A megfogalmazás abból ered, hogy a vételárat nem akartam hozzászámolni a teljes összeghez, mert főleg az elején marhára torzította volna az összképet. Azt viszont nem akartam kihagyni a képletből, hogy az autó minden nappal kevesebbet ér, ezért megnéztem, hogy mennyibe került új korában. Azt tudtam, hogy én mennyit fizettem érte, a kettő különbségéből pedig kiszámoltam, hogy évente átlagosan 9,5%-ot veszített az értékéből. Ezzel a 9,5%-al számol tovább az excel tábla képlete, ami alapján a mai napon még 368.707 Ft-ot ér a kocsi de holnap már 101 Ft-tal kevesebbet. Nyilván tudom, hogy ez nem ilyen egyszerű és hogy egy csomó más dolog is meghatározza az eladási árat, de ennél jobb támpontom (főleg ami automatikusan számolódik) nincs. A birtokláshoz az értékvesztésen kívül hozzájön az átíratás költsége, amit minden autóvásárlásnál elbukik az új tulajdonos. Ezekből tehát a 

birtoklás (becsült) költsége: 237.000 Ft.

E konkrét összegekből jön ki a bejegyzés elején említett 2,5 millió forint. Természetesen ezen költségek egy része egy az egyben elhagyható. Akinek van saját garázsa, nem jár gyakran fizetős parkolási övezetekben, esetleg nem szereti, ha le van mosva a kocsija, százezreket spórolhat, én viszont számíthatok rá, hogy ezek az összegek a következő autómnál meg fognak jelenni.

Hogy mit jelentenek ezek az összegek egy kilométerre vonatkoztatva? Nyilván azt is kiszámolja nekem a táblázat. Ha reálisan akarom nézni a dolgokat, akkor a kilométerköltséget csak a fix költségekből, a karbantartás költségeiből és az útiköltségekből származtatom. Ily módon a

használati kilométerköltség: 35 Ft/km.

Ehhez még talán érdemes hozzászámolni a birtoklás becsült költségét és akkor már kijön egy 40 Ft/km-es összeg. A saját magam számára érdekes teljes költség pedig jelenleg pontosan 50 Ft/km ami tényleg mindent tartalmaz.

Ugyanez az használati költség havi bontásban 38.000 Ft/hó a teljes költség pedig 55.000 Ft/hónap.

A minden költséget tartalmazó táblázat itt található. Aki kevesebb adatra és több grafikonra vágyik, az a Spritmonitoron is nézelődhet. Van egy összefoglaló is a Totalcar Népítélet rovatban, ahol röviden le van írva milyen autóról van szó.

A Patreonon pedig megtalálhatjátok az összes eddigi írásomat, nem csak Suzukis témában!

mukigarage_logo_100.png Blog excel_logo_100x100.jpgTáblázat spritmonitor_logo_100.pngSpritmonitor patreon_logo_100.pngPatreon tc_logo_100.jpgNépítélet

 

Ha van hasonló táblázatotok vagy bármilyen kimutatásotok a saját autótokról akkor írjátok meg kommentben!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr5214518128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása