Muki Garázs

Megbízható japán autók blogja

Az elmúlt másfél év történetei

2020. május 25. 16:16 - Magyar Péter 87

Öt éve van a birtokomban a Suzuki és azóta 2019-es év volt a leginkább különböző az eddigiektől. Korábban a hétköznapokban leginkább biciklivel vagy tömegközlekedéssel jártunk dolgozni (a feleségem és én is) ezért az autóhasználat a hétvégi bevásárlásokra, a kazincbarcikai szülőlátogatásokra és a belföldi nyaralásokra korlátozódott. Ezzel függ össze az is, hogy hol tároltam a kocsit. A XIII. kerületi albérlet előtt fizetős a parkolás, a hétköznapi utcai tárolás ott nem volt megoldható eleinte. Szerencsére találtam egy kiadó parkolóhelyet az épületben nagyon olcsón, havi 8000 Ft-ért. Ekkor még 2015-öt írtunk, de ez az ár már akkor sem volt hosszú távon fenntartható, hamar ki is adták másnak drágábban. Ekkor derítettem ki, hogy az Aréna Pláza parkolójában teljesen ingyenes a parkolás. A hivatalos álláspont szerint 3 napot meghaladó ideig nem lehet egy helyben állni a kocsival, de aki szétnézett odalent, láthatta, hogy legalább 30-40 olyan autó parkolt ott, ami láthatóan hónapok óta meg sem mozdult. Az autóhasználati profilom lehetővé tette, hogy hétfőn munkába menet beparkoltam a kedvenc helyemre és pénteken munka után mentem érte. Szerencsére a pláza pont fél úton volt a lakás és a melóhely között (ráadásul onnan mindig gyalog mentem tovább, ami mozgásnak sem volt utolsó). Eközben az is kiderült, hogy a lakáshoz is tartozik egy hely a mélygarázsban, ami ki van adva egy olyan embernek, aki csak hétköznap használja, így megegyeztünk a tulajjal, hogy a hétvégékre az enyém lehet.

kepernyofoto_2020-05-25_10_22_35.png

A változás

Így ment ez egészen 2018 végéig, amikor nagyjából egyszerre történt 3 dolog, ami teljesen megváltoztatta a helyzetet. Az első, hogy fizetőssé vált az pláza parkolója, a második, hogy munkahelyet váltottam (ami pont ellenkező irányban volt) és a harmadik, hogy született egy lányom. Főleg az asszony terhessége és utána a gyerek hurcolása miatt gyakran szükség volt a napi szintű autóhasználatra. Mivel ekkorra sikerült elérni, hogy bejelentkezzek az albiba, évi 1000 Ft ellenében állhatott a kocsi az utcán is.

Nagyjából eddig tartott a fűtött mélygarázsból mélygarázsba való gurulás a Suzukival és ez volt talán a legfájóbb pont, mert a rozsda a legdrágábban és a legkevésbé nyomtalanul javítható hiba egy ilyen autón. Péntek estétől hétfő reggelig persze még mindig állhatott lent, se a hétköznapok már az utcán az esőben, napsütésben, vagy éppen nagy hidegben teltek, ami kiváló táptalaj a rozsda megjelenésére. A gyereknevelés nagyon sok időt és pénzt visz el, amit a kocsitól a legkönnyebb elvonni, emiatt szép lassan elmaradtak a heti mosások, porszívózások, bütykölések, és megmaradt a ridegtartás. A kötelező olajcserén kívül nagyjából minden eltűnt a korábbi gondoskodásból.

dsc04658-1.jpg

Ennek tetejébe jött még egy költözés Budapestről Dunakeszire, ahol a lakáshoz sajnos nem járt mélygarázs hely, így a költöztető autó szerepen kívül itt is el kellett viselnie az utcai ridegtartást a hétköznapok mellett immár hétvégén is. Ráadásul a lakás előtti utcarész egy árnyékmentes déli szakasz és az éllandó napsütés nem csak a külsőt, hanem a belső teret is rombolja. Mostanra meg is látszik rajta a környezet erodáló hatása, a fényezés egy picit lemattult, a műanyag elemek elkezdtek kicsit porladni, a 3 éves gumi elkezdett repedezni és pici rozsdapöttyök is megjelentek a fényezésen.

A jó dolgok

Szerencsére történt néhány jó dolog is (az autó szempontjából). Például kaptak egy hővédő és sötétítő fóliázást a hátsó ablakok. Valamint egy sötétítés nélküli hő- és UV védő fóliát az első szélvédő. Emiatt annyira nem fáj a napsütés a belső térnek. Az első oldalsó ablakok azért nem kaptak semmit, mert nyáron a klíma hiányában folyamatosan le-fel húzgálom az ablakokat, ami hamar összekarcolná a fóliát.

Aztán egyszer bemásztam a kocsi alá és a kezdődő rozsdafoltokat a Korant rozsdaátalakítóval bekenegettem. Nem mondanám alapos kezelésnek, de arra jó volt, hogy egy időre megállítsa az oxid terjedését.

A nap ellen pedig szinte mindig feltettem (kívülre) egy lidlis árnyékolót, vagy igyekeztem árnyékban parkolni, ha volt rá lehetőségem.

img_8265.JPG

Klíma

Az elmúlt év legnagyobb kallódó projektje a klímaberendezés beszerelése. Annyi háttértörténetet adnék hozzá, hogy az autóban minden akkor kapható extra benne volt, kivéve a klíma. Érthetetlen, hogy miért, de sajnos kimaradt és nagyon hiányzik. Jó hír, hogy nem egyedi eset egy bontott klíma beszerelése, ezért elkezdtem ilyeneket nézegetni a neten. Néhány hónap alatt találtam is egyet, elmentem érte, megvettem. Aztán otthon fogtam a fejem, hogy azért egy ilyen bontott cucc, nem teljesen makulátlan. Az első klímahűtő például kuka, és a ventillátor kerete is rozsdamentesítésre szorult. (Ha megtörténik végre a beszerelés, lesz róla részletes, képekkel illusztrált bejegyzés.)

dsc06383-2.jpg

Miután úgy éreztem, hogy az alkatrészhalmaz készen áll a beszerelésre, elvittem egy szakemberhez, aki vállalta a beszerelést. Ott jött a meglepetés, hogy az én autómmal nem kompatibilis egy csatlakozó miatt. A hekkelést sem én sem a szerelő nem akarta, így szomorúan távoztam és megbeszéltük, hogy ha megvannak a kompatibilis alkatrészek akkor ismét találkozunk.

Majdnem egy évembe telt, mire a hirdetéseket figyelve rábukkantam egy megfelelő (tehát régebbi típusba való) komplett klímára. Nem részletezem, hogy mi az eltérés, vagy mit kell kicserélni, de annyit elárulok, hogy csak az elektronikát érinti, így a korábban rozsdátlatnított alkatrészeket fel lehet használni.

Most, hogy már megvolt minden szükséges alkatrész és a szakértő szerelő is, indultam volna beszereltetni, de ekkor beütött a COVID karantén időszak, ami miatt a mai napig a pincében állnak a klíma elemei. Talán már csak 1-2 hónap és valóban bekerül az utolsó extra is a kocsiba. Meglátjuk.

Van remény, hogy nem rohad szét

Ahogy említettem, a Dunakeszire költözéskor még nem volt garázsunk, az elmúlt hónapban viszont sikerült nem messze bérelni egy parkolóhelyet. Így most már nem áll a napon, az esőben. Nem hullik rá folyamatosan a fáról a virág, a Dunapartról nem fújja rá a homokot a szél, és nem melegszik fel minden nap 50 fokra a beltér, majd este nem hűl le 10-re. Mindez remélhetőleg hozzájárul ahhoz is, hogy megálljon a további rozsdapöttyök kialakulása.

A jövő és a tervek

A klíma beszerelésén kívül nagyon szeretnék már csinálni egy alapos átnézést az alvázon és a karosszériealamek rozsdásodásra hajlamos gócpontjaiban, hogy minden rendben van-e. Ahol porladásnak indult a fém, ott pedig szeretném megállítani, illetve kijavítani a hibát. Jó lenne a motor oljaszivárgásaival is foglalkozni, mert a két olajcsere között most már több, mint egy liter olaj elvész, ami szerintem sok. Ráférne a fényezésre egy alapos polírozás is, hogy újra a régi fényében csillogjon a kocsi. 

Ha bármelyik ezekből megvalósul, igyekszem azonnal dokumentálni, itt a blogon.

Addig is ha kíváncsi vagy mennyibe került eddig egy közel 20 éves automata váltós Suzuki Swift jó állapotban tartása nézd meg ebben a kissé összetett, de minden költséget tartalmazó táblázatban. Ha kevesebb adatra és több grafikonra, fogyasztási adatra vágysz, nézelődj a Spritmonitoron. Van egy összefoglaló cikk a Totalcar Népítélet rovatban, ebben röviden le van írva milyen autóról van szó.

A Patreonon pedig megtalálhatjátok az összes eddigi írásomat, nem csak Suzukis témában!

mukigarage_logo_100.png Blog excel_logo_100x100.jpgTáblázat spritmonitor_logo_100.pngSpritmonitor patreon_logo_100.pngPatreon tc_logo_100.jpgNépítélet
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mukigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr4215715854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása